Błędy w czasie holu i po wyczepieniu

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Błędy w czasie holu i po wyczepieniu

Re: Błędy w czasie holu i po wyczepieniu

Post autor: pepperoni » 16 sierpnia 2022, 10:10

Jezusie słodki, ten glajt zaraz po starcie był już ustawiony równolegle do liny pomimo prawej sterówki zaciągniętej pod dupę. Że KS tego holu nie przerwał...

Re: Błędy w czasie holu i po wyczepieniu

Post autor: marek mastalerz » 14 sierpnia 2022, 01:06

Tu nie tylko sterówka jest przełożona przez linkę speeda, ale cała ręką ze sterówka jest przełożona przez speeda. To niestety dość często błąd u początkujących. Zdarza mi się go wyłapywać u startujących pilotów. Uniemożliwia to podniesienie ręki do góry.
Masakra, że ten ktoś z tym leciał i nie wyciągnął ręki spod linki speeda.

Re: Błędy w czasie holu i po wyczepieniu

Post autor: Staszek Gwara » 13 sierpnia 2022, 15:21

Film w porządnej rozdzielczości (lepiej się analizuje niż rozpikselowane 360p ;) )

Film od początku lotu


Widać że sterówka idzie pod linką speeda, chociaż linka speeda nie wygląda na napiętą, czyli pewnie speed niewyregulowany.
Może speed blokował chwyt sterówki przed powrotem "na zero" o te 5 cm, co dołożyło do braku umiejętności trzymania kursu na holu.

Re: Błędy w czasie holu i po wyczepieniu

Post autor: der » 12 sierpnia 2022, 21:15

Mysiałby go użyć. W normalnej spoczynkowej pozycji linka spida jest luźna jak flak do kiełbasy. Zapasu z każdej strony masz na długość wyprostowanych nóg.

Re: Błędy w czasie holu i po wyczepieniu

Post autor: prokopcio » 12 sierpnia 2022, 13:41

der pisze:jeśli nawet jest to linka spida, to po lewej stronie działała jak hol patent i dodatkowo przyspieszała lewą stronę pomagając pilotowi. Także ona spowolniła spiralę i na pewno nie spowodowała tych atrakcji.

chodziło nie o ciągnięcie speeda tylko o zaciągnięcie sterówki bez możliwości odpuszczenia

Re: Błędy w czasie holu i po wyczepieniu

Post autor: der » 12 sierpnia 2022, 11:08

jeśli nawet jest to linka spida, to po lewej stronie działała jak hol patent i dodatkowo przyspieszała lewą stronę pomagając pilotowi. Także ona spowolniła spiralę i na pewno nie spowodowała tych atrakcji.

Re: Błędy w czasie holu i po wyczepieniu

Post autor: pepperoni » 10 sierpnia 2022, 16:38

zasadniczo, to nie powinien się nigdy rozpocząć ;-)

Re: Błędy w czasie holu i po wyczepieniu

Post autor: prokopcio » 09 sierpnia 2022, 14:26

masz rację ale to nie zmienia faktu, że hol powinien być przerwany jeszcze przed rozpoczęciem się tego filmiku.

Re: Błędy w czasie holu i po wyczepieniu

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 sierpnia 2022, 21:59

Może to linka speeda?

Re: Błędy w czasie holu i po wyczepieniu

Post autor: pepperoni » 08 sierpnia 2022, 21:02

Czy lewa sterówka nie jest aby zaplątana o jakąś linkę? speeda np.
Wygląda jakby pilot nie był w stanie jej podnieść wyżej i cały czas miał ją zaciągniętą.


Screenshot 2022-08-08 at 20.56.25.png
Screenshot 2022-08-08 at 20.56.25.png (507.64 KiB) Przejrzano 4087 razy

Screenshot 2022-08-08 at 20.56.11.png
Screenshot 2022-08-08 at 20.56.11.png (396.2 KiB) Przejrzano 4087 razy

Re: Błędy w czasie holu i po wyczepieniu

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 sierpnia 2022, 19:35

Długo się zastanawiałem na co mają zwracać uwagę piloci podczas holu. Tradycyjny instruktaż mówiący, że pilot ma kontrolować kąt prosty pomiędzy rozpiętością skrzydła a liną holującą nie przemawiał do mnie z jednego powodu. Nigdy nie patrzę na skrzydło a linię lotu na holu mam zawsze prostą jak umysł nastolatka. Czyli musi być jakaś inna procedura którą wykonuję na holu I nie uświadamia sobie jak to robię. W końcu uznałem, że obserwuję przesuwanie się obrazu ziemi w poziomie, poprzecznie do linii holowania. Ten obraz musi być nieruchomy a wyciągarka musi być w centrum. Przy tej procedurze pilot nie musi nawet widzieć wyciągarki. Wystarczą jakieś nabieżniki w w pobliżu linii holowania. I teraz reakcja na tendencje to są pierwsze zauważone ruchy na boki obrazu na horyzoncie, które trzeba jak najszybciej zatrzymać. Jeśli pilot na to nie reaguje bo na przykład poprawia się w uprzęży, patrzy na przyrządy, pod siebie lub na skrzydło to zorientuje się że odszedł od linii holu dopiero gdy odejście od linii holu jest już niebezpieczne i jedynie zdecydowana reakcja pilota oraz współpraca wyciągarkowego mogą coś uratować.

Re: Błędy w czasie holu i po wyczepieniu

Post autor: prokopcio » 07 sierpnia 2022, 18:36

Zbyszek Gotkiewicz pisze: pilot musi reagować na tendencje a nie ratować zmiany kursu. .

Możesz to jaśniej dla laika ?

Re: Błędy w czasie holu i po wyczepieniu

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 sierpnia 2022, 09:16

Chciałbym przypomnieć, że w czasie holu pilot musi reagować na tendencje a nie ratować zmiany kursu. Jeśli w czasie holu widzę pilota, który nie potrafi utrzymać kierunku na holu to po kilku korektach, jeśli nie da skuteczne przerywnik hol i odsyłam na przeszkolenie. Tego można się nauczyć, ale trzeba pójść do instruktora i powiedzieć że potrzebujemy zdobyć taką umiejętność a nie liczyć, że kolejny raz się uda.

Re: Błędy w czasie holu i po wyczepieniu

Post autor: madness » 07 sierpnia 2022, 07:58

Dziękuję za wyjaśnienia.

Re: Błędy w czasie holu i po wyczepieniu

Post autor: prokopcio » 07 sierpnia 2022, 06:51

Też mnie zastanawiało dlaczego lecieci jakoś tak wbrew prawom fizyki bez lockoutu.... nadal bazuję na cieniu bo poz nim niewiele na filmie widać.

Re: Błędy w czasie holu i po wyczepieniu

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 06 sierpnia 2022, 16:54

Myślę, że nie miał dużej siły na holu, bo w przeciwnym wypadku jechał by do ziemi w lokaucie a tak to obrócił się komorami do ziemi dopiero gdy postanowił przerwać hol i rzucił zapas. A tak swoją drogą to ten zapas i tak dość długo się otwierał jak na taką prędkość w dół.

Re: Błędy w czasie holu i po wyczepieniu

Post autor: prokopcio » 06 sierpnia 2022, 13:52

Zbyszek ma rację, nie widzimy lewej ręki na początku.
Od momentu wyczepiania się ( puszcza prawą sterówkę żeby się wypiąć ) ma zaciągniętą lewą. To nie miało prawa skończyć się dobrze w powiązaniu z bujnięciem po wyczepieniu. Warto puścić w zwolnionym tempie. Wydaje mi się, że ta lewa ręka wisiała tam od początku.
Zastanawiające, że wyciągarkowy nie przerwał holu.

Re: Błędy w czasie holu i po wyczepieniu

Post autor: frankie » 06 sierpnia 2022, 13:45

madness pisze:Czy mogę prosić o komentarz dot. przyczyny takiego zachowania paralotni? Na filmie zauważyłem, że pilot próbuje nieskutecznie wrócić w kierunku osi holowania. Dlaczego zaciąganie prawej sterówki nie spowodowało skrętu w pożądanym kierunku? (zbyt gwałtowne/głębokie?)


Pilot ciągnie prawą sterówkę a ciało jest wychylone bardziej w lewo jak dla mnie a powinien całym ciałem dociążyć prawą stronę przy takiej odchyłce wiatru.....

Re: Błędy w czasie holu i po wyczepieniu

Post autor: prokopcio » 06 sierpnia 2022, 10:55

Szkoda, ze film nie jest od początku.
Nie sugerujcie się ułożeniem taśm bo je prostuje wyciągarka.
Po cieniu widać że było juz tragicznie źle od poczatku nagrania i hol powinien być przerwany jeszcze zanim widzimy nagranie.
Dzięki, dorzucam na stronę o wyciągarce ku przestrodze.

Re: Błędy w czasie holu i po wyczepieniu

Post autor: adam.a » 06 sierpnia 2022, 10:47

Zapas go uratował , rzucił w 11 sek

Na górę