Wiek skrzydła i jego wpływ na pozytywny wynik badania

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Wiek skrzydła i jego wpływ na pozytywny wynik badania

Re: Wiek skrzydła i jego wpływ na pozytywny wynik badania

Post autor: Bartess » 22 września 2020, 10:21

Zbyszek Gotkiewicz pisze:(...) to znaczy że przyjęte zasady są właściwe (...)

Do bólu logiczne.
Tak z czystej ciekawości tylko zapytałem, czy te zasady są gdzieś spisane lub ujęte w jakieś paragrafy.

Re: Wiek skrzydła i jego wpływ na pozytywny wynik badania

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 22 września 2020, 10:13

Ja bym odwrócił proces myślenia. Ponieważ niebezpieczne zdarzenia wynikające z degradacji materiałów są bardzo rzadkie, to znaczy że przyjęte zasady są właściwe i ich zmiana może mieć sens jedynie po głębokiej analizie ekonomicznej i wytrzymałościowej.

Re: Wiek skrzydła i jego wpływ na pozytywny wynik badania

Post autor: Bartess » 22 września 2020, 09:19

Piotr Domański pisze:(...) Co do uprzęży to podstawa jest (...)

O jakiej podstawie pisałeś?

Powszechnie wiadomo, że zapas 10 lat i tu dyskusji chyba nie ma. Gdzieś obiło mi się o uszy, że uprząż 10 lat, a skrzydło 12. Ale skąd te 10/12 lat, to nie wiem.
Czy może producenci skrzydeł podają może żywotność sprzętu w latach lub co chyba ważniejsze w godzinach lotu?

Re: Wiek skrzydła i jego wpływ na pozytywny wynik badania

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 września 2020, 23:05

Jeśli były przechowywane w dobrych warunkach to ich starzenie powinno odbywać się zgodnie z tym jak starzeją się polimery z których są wykonane, czyli skurcze i depolimeryzacja.

Re: Wiek skrzydła i jego wpływ na pozytywny wynik badania

Post autor: prokopcio » 21 września 2020, 22:37

ciacholot pisze:Skrzydła napędowe częściej latają w mniejszej ekspozycji na UV i mniej się zużywają niż swobodne. Poza tym te drugie latają znacznie wyżej i często znacznie dłużej w jednym locie. Wydaje się, że mimo różnic w obciążeniu to nie ta sama godzina nalotu.

A co ze skrzydłami nieużywanymi zamkniętymi w szafie przez kilka lat?
Może to przekontrastowałem ale czasami zdarzają się takie "okazje"

Re: Wiek skrzydła i jego wpływ na pozytywny wynik badania

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 września 2020, 21:44

Jeśli chodzi o stare skrzydła to chyba tandemy do latania swobodnego są najlepszymi przykładami jak się starzeją glajty. A uprzęże tandemowe nie mogą raczej przeżyć dłużej niż 10 lat.



Re: Wiek skrzydła i jego wpływ na pozytywny wynik badania

Post autor: ciacholot » 21 września 2020, 21:34

Skrzydła napędowe częściej latają w mniejszej ekspozycji na UV i mniej się zużywają niż swobodne. Poza tym te drugie latają znacznie wyżej i często znacznie dłużej w jednym locie. Wydaje się, że mimo różnic w obciążeniu to nie ta sama godzina nalotu.

Re: Wiek skrzydła i jego wpływ na pozytywny wynik badania

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 września 2020, 21:16

Nie znam się na starym sprzęcie. Zawsze latałem na nowym. Najlepiej gdyby poznać anegdoty z serwisów, albo gdyby producenci dzielili się swoją wiedzą. Pewną rzetelną wskazówką jaką można się kierować są wskazania serwisu Dudka które wynikają z trzydziestu lat doświadczenia ze sprzętem paralotniowym.

Re: Wiek skrzydła i jego wpływ na pozytywny wynik badania

Post autor: SławekP » 21 września 2020, 20:44

Przykład z mojego podwórka - instruktor sprzedaje swoim kursantom wyświechtane, 10-letnie skrzydła, ale z przeglądem.
Wiadomo, żółtodziób się nie zna i nie zacznie szybko latać.
Kiedy frajer zda egzamin, myśli że będzie latał, więc przed sezonem wysyła skrzydło do tego samego serwisu w który był robiony przegląd i...zonk!
Skrzydło nadaje się tylko na szmelc. Przez rok, zrobiło kilka zlotów i 10 holi na linie, to wszystko.
Znam kilka takich przypadków, mam na to kwity. Normalnie, jak zorganizowana grupa przestępcza....

Re: Wiek skrzydła i jego wpływ na pozytywny wynik badania

Post autor: Piotr Domański » 21 września 2020, 19:50

Zbyszek Gotkiewicz pisze: Co do wytrzymałości to był wypadek jak stara bibeta pod trajką rozleciała się po froncie na dwie połówki.

był wypadek co po froncie odeszły liny A w praktycznie nowym skrzydle, widziałem też w ubiegłym roku na dość popularnym zlocie tandemową trajkę bodajże na subaru gdzie masa startowa sięgała gdzieś pod 400kg a pacjent podpinał do tego Jojowing Quest gdzieś tak z początku wieku o wyglądzie szmaty do podłogi... patrzeć było na to ciężko na szczęście wszyscy przeżyli:)

Re: Wiek skrzydła i jego wpływ na pozytywny wynik badania

Post autor: Piotr Domański » 21 września 2020, 19:30

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Spotkałem się z deformacjami bryły glajta których zwykły przegląd nie jest w stanie ujawnić.

Ja nawet takie miałem, ale nie spowodował tego wiek a nalot, moje już po pięciu latach zaczęło trudniej wstawać a sama tkanina wyglądała jak szmata chociaż wynik z testu przewiewności był dobry. Żeby skontrolować bryłę wystarczy kontrola wzrokowa po postawieniu skrzydła. Zbyszek przejrzałeś zdjęcia tego synthesisa? Są dość szczegółowe, na podstawie tylko tych zdjęć i wyników testu bez mrugnięcia powieką bym się do niego podpiął. Przewaliłem już trochę skrzydeł, które miałem od nowości, on mi nie wygląda nawet na deklarowane przez właściciela 100h.

Re: Wiek skrzydła i jego wpływ na pozytywny wynik badania

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 września 2020, 19:09

Spotkałem się z deformacjami bryły glajta których zwykły przegląd nie jest w stanie ujawnić. Co do wytrzymałości to był wypadek jak stara bibeta pod trajką rozleciała się po froncie na dwie połówki.

Re: Wiek skrzydła i jego wpływ na pozytywny wynik badania

Post autor: Piotr Domański » 21 września 2020, 18:33

Zbyszek Gotkiewicz pisze:A pytałeś mechanika o postawę prawną takiej decyzji?

Nie, bo mnie to kompletnie nie dotyczy, tak tylko dywaguje dla podderzhki razgawora;) Co do uprzęży to podstawa jest ale jeśli chodzi o skrzydła to nic mi na ten temat nie wiadomo.

Re: Wiek skrzydła i jego wpływ na pozytywny wynik badania

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 września 2020, 16:32

A pytałeś mechanika o postawę prawną takiej decyzji?

Re: Wiek skrzydła i jego wpływ na pozytywny wynik badania

Post autor: matgaw » 21 września 2020, 16:17

Wydaje mi się że takie wytyczne wyznaczają producenci a nie przepisy, a skąd im wyszły takie wartości- można by np. zadzwonić do Dudka i zapytać

Wiek skrzydła i jego wpływ na pozytywny wynik badania

Post autor: Piotr Domański » 21 września 2020, 15:05

Po przeczytaniu ogłoszenia o sprzedaży Synthesisa viewtopic.php?f=25&t=3882 (egzemplarz ze zdjęć wygląda jak nowy) z sąsiedniego wątku zainteresowało mnie to na jakiej podstawie mechanicy podejmują decyzję, że po przekroczeniu określonego wieku skrzydło mimo bdb. wyniku testu, dopuszczenia nie otrzymuje.
Ostatnio brałem udział w przeglądzie powłoki 30-letniego balonu, tkanina poliester ripstop 68 g/m2, coś jak nasz sky-tex, tyle że ciut grubsze. Przeszedł grab test (na wytrzymałość tkaniny i szwów)+ porozymetr, ponieważ wyniki były mieszczące się w normie dostał dopuszczenie do lotów na następne100h lub max rok. Kluczowy jest tu właśnie ten czas, czy są rzeczywiste obserwacje nagłego starzenia się tkaniny/linek/nici niezwiązanych z np. nagłym wzrostem nalotu? Mechanik balonowy twierdzi, że zdarza się że parametrów nie trzymają balony nawet młode rocznikowo, czy z niskim nalotem i jedynym oparciem aby wydać dopuszczenie musi być badanie techniczne a nie upływający czas. Mamy w przepisach, że uprzęże starsze niż 10 lat nie mogą być użytkowane przez tandemiarzy i szkoły ale o ile wiem co do skrzydeł nie jest to dookreślone czasowo. Skoczkowie spadochronowi takiego ograniczenia czasowego dla trwałości uprzęży czy czasz zdaje się nie mają ale tu tylko opieram się na tym co usłyszałem od Dynamita. Pytanie teraz czy w tym przypadku brak takiego dopuszczenia przez mechanika dla skrzydła ma być uznaniowy czy też raczej powinien opierać się na wynikach wykonanego testu wg. określonych ogólnie wytycznych lub przepisów. Nie bardzo wyobrażam sobie jak podjeżdżam na SKP i diagnosta mi mówi że 11 letnim samochodom daje z automatu bana gdy sąsiednia stacja bez problemu przybija pieczątkę- tu mamy właśnie taką sytuację;) przez którą nie wątpliwe mógł co nieco stracić sprzedający wspomnianego synthesisa. Nie było by nic niewłaściwego w takim postawieniu sprawy gdyby ustawodawca w określonych warunkach nie wymagał owego dopuszczenia.

Na górę