Różnice między speed systemem a trymerami

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Różnice między speed systemem a trymerami

Re: Różnice między speed systemem a trymerami

Post autor: fotolot » 14 października 2020, 13:16

ciacholot pisze:Jeśli już, to niech ktoś napisze..., o zastosowaniu trymerów do różnych potrzeb i o asymetrycznym zaciąganiu. ....ale rozpowszechnianie bredni z braku wiedzy to już inna sprawa.


Cyt Piotr:" Nie ma nic złego w drążeniu tematu nawet przez laika ale drążeniu a nie wypowiadaniu się z pozycji mentora."

Jak ktoś faktycznie lubiłby "pozycję mentora"(np. konstruktor czy oblatywacz) to ja to moge zaakceptować. Troche gorzej jeśli ktoś z boku, z góry "kategorycznie" przypisuje innej osobie złe "przesłanie" i specjalnie w takową "totalną antyramkę" usiłuje publicznie wstawić lub wmawia "brak wiedzy i brednie", jednak bez podawania żadnych konkretnych uzasadnień (tego nie trawie).
Oskarżenie innej osoby o " rozpowszechnianie bredni" robi wrażenie wypowiedzi "mentorskiej" lub "pseudomentorskiej", Wypada więc takiemu "posiadaczowi" wiedzy, wskazać do czego się w ten sposob odniosłeś z podaniem swojego uzasadnienia.( cytat czyjegoś zdania i wykazanie w nim tej twojej oczywistej "bredni")

Pozdrawiam

Re: Różnice między speed systemem a trymerami

Post autor: Piotr Domański » 13 października 2020, 11:53

prokopcio pisze:
Piotr Domański pisze:pewnie o to Mazbiemu chodziło.
Wątpię. Z całym szacunkiem dla Mazbiego, który ma ogromne doświadczenie i z wieloma aspektami się zgadzam, a nawet da się od niego wiele nauczyć to jest tak bardzo w niektórych aspektach uparty/tuptający na zasadzie Nie bo Nie i nie przyjmujący żadnych argumentów (podobnie jak płaskoziemcy), nie fatygując się sprawdzić co nie jest problemem jaka jest prawda. Skrzydła "samostateczne" są tego doskonałym przykładem. Nie bo Nie ;)

Lata przelatane czy nawet tysiące spędzonych godzin nie świadczą o wszechstronnym doświadczeniu. Znam PPG-antów, którzy mają ogromny nalot a nigdy nie zakładali np. klap. Szacunku do ludzi, którzy wypowiadają się w autorytatywny sposób o rzeczach z którymi nawet się nie zetknęli nie mam.
Chcesz coś udowodnić to sprawdź dogłębnie sprawę również praktycznie, teoretykom mówię stanowcze nie tylko wtedy gdy jest to wypowiedź kategoryczna a z takim przesłaniem mamy do czynienia u Mazbiego. Nie ma nic złego w drążeniu tematu nawet przez laika ale drążeniu a nie wypowiadaniu się z pozycji mentora.

Re: Różnice między speed systemem a trymerami

Post autor: matgaw » 13 października 2020, 11:51

Jak się lata to się widzi w locie u innych że spływ jest podniesiony.

Jak się nie lata to się próbuje udowadniać że to niemożliwe, albo cytując wykład z Rudników, studiuje miesiącami instrukcję skrzydła samostatecznego nie mogąc zrozumieć, jak w systemie 2D ciągnięcie za stabile nie zaciąga centropłatu. Dopiero jak latający pilot przyniósł taśmy Snake i pokazał to nastąpiło olśnienie. Nie wiadomo ile jeszcze takich olśnień przed nim. Jednym z nich był na pewno też moment, w którym jego idol, twórca teorii śmiercionośnych samostatków SuperDell zaczął mu cisnąć w komentarzach na YouTube, tak jak każdemu kto się ośmielił polemizować...

Mazby po zagorzałej dyskusji z "haterami" (pilotami aktywnie latającymi w XXI wieku) bardzo szybko się zwinął

Re: Różnice między speed systemem a trymerami

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 13 października 2020, 11:37

Nie sądzę że Mazbiemu o to chodziło. Z innych jego wypowiedzi wiem, że nie wierzy w zmianę profilu po odpuszczeniu trymerów. Próbując używać logiki twierdzi, że krawędź spływu nie może podnieść się do góry bo linki nie mogą jej pchać. Tylko, że to nie linki ja odnoszą do góry a siły aerodynamiczne. Z sił jakie działają na skrzydło bierze pod uwagę jedynie ciężar pilota. To trochę za mało żeby tłumaczyć mechanikę lotu.

Re: Różnice między speed systemem a trymerami

Post autor: uriuk » 13 października 2020, 11:13

W skrzydle samostatecznym krawedz splywu podnosi sie do gory, w zwiazku z zaciaganie sterowek w pierwszej fazie zaciagania nie zwieksza kata natarcia, tylko likwiduje to muniesienie (czyli likwiduje samostatecznosc), inaczej mowiac, w samostatku sterowki prakrycznie nie dzialaja jak sterowki i pewnie o tym pisal Mazby.
Swoja droga bardzo sobie cenie to inne spojrzenie na samostatecznosc w wykonaniu Mazbiego, poniewaz pozwala mi lepiej zrozumiec zjawisko. Z ta roznica, ze jestem coraz bardziej przekonany do samostatkow :).

Re: Różnice między speed systemem a trymerami

Post autor: prokopcio » 13 października 2020, 10:57

Piotr Domański pisze:pewnie o to Mazbiemu chodziło.
Wątpię. Z całym szacunkiem dla Mazbiego, który ma ogromne doświadczenie i z wieloma aspektami się zgadzam, a nawet da się od niego wiele nauczyć to jest tak bardzo w niektórych aspektach uparty/tuptający na zasadzie Nie bo Nie i nie przyjmujący żadnych argumentów (podobnie jak płaskoziemcy), nie fatygując się sprawdzić co nie jest problemem jaka jest prawda. Skrzydła "samostateczne" są tego doskonałym przykładem. Nie bo Nie ;)

Re: Różnice między speed systemem a trymerami

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 13 października 2020, 10:57

Piotr Domański pisze:
prokopcio pisze:W którym skrzydle odpuszczenie trymerów zaciąga sterówki? W moim na pewno nie więc chyba jakieś felerne mam.

Odpuszczenie trymerów wymusza podniesienie łap nieco wyżej i pewnie o to Mazbiemu chodziło.

Nie wiem o co mu chodziło, bo napisał że z powodu zaciągnięcia głównych sterówek nie można z nich korzystać i trzeba sterować alternatywnymi metodami sterowania.

Re: Różnice między speed systemem a trymerami

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 13 października 2020, 10:55

Normalny pilot nie spotka się z trymerami. Musiałby zacząć latać tandemem albo z napędem. Oczywiście można z napędem latać też na skrzydle bez trymerów, ale ponieważ z napędem takie skrzydła latają wolniej niż bez, to powstały wersje skrzydeł klasycznych z trenerem do ppg. Wadą takiego rozwiązania jest większa podatność skrzydeł klasycznych na podwinięcia po odpuszczeniu trymerów. W trajkach podobnie jak w tandemach trymer to jedyny sposób na zwiększenie prędkości. Po zastosowaniu profilu samostatecznego odpuszczenie trymera zwiększa prędkość jednocześnie zmniejszając wrażliwość skrzydła na podwinięcia. Spada przy tym doskonałość dlatego to rozwiązanie ma sens tylko w skrzydłach napędowych gdzie spadek doskonałości przekłada się jedynie na zapotrzebowanie na ciąg śmigła i spalanie. A że Speed nie zajmuje się obracaniem skrzydła nad głową świadczą te skrzydła w których wciśnięcie speeda powodowało zaciągnięcie rzędu B w pierwszej kolejności.

Re: Różnice między speed systemem a trymerami

Post autor: Piotr Domański » 13 października 2020, 10:30

prokopcio pisze:W którym skrzydle odpuszczenie trymerów zaciąga sterówki? W moim na pewno nie więc chyba jakieś felerne mam.

Odpuszczenie trymerów wymusza podniesienie łap nieco wyżej i pewnie o to Mazbiemu chodziło.

Re: Różnice między speed systemem a trymerami

Post autor: ciacholot » 13 października 2020, 07:59

Jeśli już, to niech ktoś napisze o różnicach w skrzydłach, o zastosowaniu trymerów do różnych potrzeb i o asymetrycznym zaciąganiu. Kiedy i w jakich skrzydłach to pomaga, a kiedy może być niebezpieczne. Co to jest samostatek i jak tam działają trymery. Co zmieniają trymery w skrzydłach uniwersalnych, a co w skrzydłach klasycznych jak ten tandem co go Zbyszek wywołał.
To, że Zbyszek kulturalnie ominął komentowanie mazbiego to jedno, znają się, szanują się itp., ale rozpowszechnianie bredni z braku wiedzy to już inna sprawa.

Re: Różnice między speed systemem a trymerami

Post autor: ciacholot » 13 października 2020, 07:52

Weźcie się Panowie opanujcie i nie ciągnijcie tych bredni bo czytać boli.

Re: Różnice między speed systemem a trymerami

Post autor: prokopcio » 13 października 2020, 00:46

mazby pisze:1: Oś zmiany kąta natarcia w trymach jest w rzędzie A-B co powoduje wydłużenie linek rzędów C i D, co skutkuje zaciągnięciem sterówek,

:o
W którym skrzydle odpuszczenie trymerów zaciąga sterówki? W moim na pewno nie więc chyba jakieś felerne mam.

Re: Różnice między speed systemem a trymerami

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 12 października 2020, 23:15

Mam trymery w tandemie. I nawet po całkowitym odpuszczeniu trymerów mogę używać sterówek. To tak na początek :)

Re: Różnice między speed systemem a trymerami

Post autor: fotolot » 12 października 2020, 21:56

mazby pisze:Najistotniejsza różnica miedzy trymami a speedem..... to:
2.Trymy zasadniczo służą do ..... likwidacji niechcianego zwrotu, zmiany kierunku czy dryfu, szczególnie w długich przelotach, dlatego są niezbędne w PPG.
Trymy znalazły zastosowanie w PPG jako "akceleratory" do stałej zmiany prędkości, jej zwiększenia, co stało się priorytetem w PPG...po co?


Zmiany kierunku w PPG "zasadniczo" kompensuje się niesymetryczną geometrią taśm podwieszenia, łącznie z odmiennym ukształtowaniem prawej i lewej wypory itp. sposobami.
"po co" PPGant chce trymerami zwiększać prędkość przelotową? To może być kwestia np. mody lub indywidualnych upodobań, widocznie takie mają potrzeby(ja też swego czasu chciałem zwiększyć swój zasieg więc się przesiadłem na coś z zupełnie innymi zakresami prędkości i parametrami szybowania). Wszystko jest względne i rownie dobrze możnaby też powiedzieć ,że trymery służą do "zmniejszania prędkości" np. podczas startu... Dawniej np. w takim Reactionie strach było trymery do końca zaciągnąć co by z nienacka w spadochronowanie nie zacząl przepadać ;)

Pozdrawiam

Re: Różnice między speed systemem a trymerami

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 12 października 2020, 18:06

W paru kwestiach bym się nie zgodził, kilka innych rozwinął :)

Re: Różnice między speed systemem a trymerami

Post autor: mazby » 12 października 2020, 17:38

Najistotniejsza różnica miedzy trymami a speedem, mimo , że oba systemy zmieniają kąt natarcia to:
1: Oś zmiany kąta natarcia w trymach jest w rzędzie A-B co powoduje wydłużenie linek rzędów C i D, co skutkuje zaciągnięciem sterówek, co w głębokim trymie je całkowicie eliminuje. Efektem jest konieczność sterowania stabilizatorami czyli system 2D lub Tip-Steering.
Oś zmiany kąta natarcia przy speedzie jest w rzędzie C co nie wpływa na długość sterówek.
2.Trymy zasadniczo służą do ...trymowania czyli likwidacji niechcianego zwrotu, zmiany kierunku czy dryfu, szczególnie w długich przelotach, dlatego są niezbędne w PPG. W PG nie jest to tak istotne, gdyż pilotaż jest bardziej dynamiczny i ew. poprawki wprowadza się przechyłem deski uprzęży.
Trymy znalazły zastosowanie w PPG jako "akceleratory" do stałej zmiany prędkości, jej zwiększenia, co stało się priorytetem w PPG...po co?
3.W Pg speed także służy do kompensacji zmian kąta natarcia przy wejściu w gwałtowne noszenie, co zmniejsza wychylenie czaszy do tyłu, w konsekwencji konieczności jej hamowania gdy wraca gwałtownie do przodu... o tym było w Rudnikach 2019...ale nie polecam swojego wykładu... haterom...
4. ostatnio producenci wykorzystują trymy do zmiany profilu skrzydła na odwrócony, garbik w dół. Daje to dodatkowe ssanie w dół zamiast niechcianego wznoszenia, które zamienia się na prędkość przelotową... co jest określane jako "usamostatecznienie" się profilu. Raczej komercyjny tekst, jako , że każdy PG jest samostateczny z racji oddalonego środka wyporu od środka ciężkości.
5.Speed jest dużo głębszą zmianą kąta natarcia,co w PG stwarza ryzyko uzyskania kąta ujemnego, czyli załamania czaszy. Zaciągniecie taśm A i B wymaga dużo więcej siły, co stwarza konieczność użycia nóg. Obie te przyczyny eliminują stały nastaw zaciskami więc speed jest wyciskany przekładniami nogami i jest nieblokowany.
pozdrawiam

Re: Różnice między speed systemem a trymerami

Post autor: eltomek » 10 października 2020, 20:47

Dziękuję za odpowiedzi. Czyli podsumowując, w pewnym uproszczeniu trymery i speed w klasycznym niesamostatecznym skrzydle dają ten sam efekt zmniejszenia kąta natarcia. Argument o łatwości szybkiego zdjęcia speeda vs trymerów zdecydowanie do mnie przemawia :)

Re: Różnice między speed systemem a trymerami

Post autor: matgaw » 09 października 2020, 01:00

Trymery w skrzydle PG (zmniejszające kąt natarcia) byłyby bardzo niebezpieczne, bo po klapie nie da się ich szybko i prosto odpuścić, a speeda odpuścisz całkowicie w sekundę.

Re: Różnice między speed systemem a trymerami

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 października 2020, 22:42

Jest jeszcze bardziej prozaiczna przyczyna, że się nie stosuje trymerów w skrzydłach pg. Takie skrzydło z trymerami musiało by przejść przez testy EN w konfiguracji z zaciągniętymi i odpuszczonymi trymerami, a ocena ogólna skrzydła jest podnoszona o tą ocenę najgorszą, nawet jeśli miało to by być z odpuszczonymi trymerami i wyciśniętym speedzie.

Re: Różnice między speed systemem a trymerami

Post autor: prokopcio » 08 października 2020, 22:10

eltomek pisze: czemu zatem w skrzydłach do PG przeważnie stosuje się speed system, a nie trymery?
trymety nie są wieczne a wręcz bym powiedział, że dość mocno się zużywają, poza tym ich używanie jest mega niewygodne w porównaniu ze speedem. W skrzydłach napędowych jak po starcie je odpuścisz to zaciągasz dopiero do lądowania. Nie wyobrażam sobie operowania nimi podczas lotów swobodnych.

Na górę