Paravlog - Punkt przeciągnięcia na paralotni

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Paravlog - Punkt przeciągnięcia na paralotni

Re: Paravlog - Punkt przeciągnięcia na paralotni

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 lipca 2021, 17:26

Ja się nie bawię przeciągnięciami w krążeniu bo skrzydło traci dynamikę i energię, ale jak mi groziło zderzenie to zwrot wykorzystujący przeciągnięcie sam wyszedł. Co do krążenia przy stoku, to tylko tyle dodam, że piloci mają tendencję do wykręcania noszeń zbyt blisko stoku i to co omawiałeś jest najczęściej połączone z wypadnięciem z komina i przez to gwałtownym zwiększeniem kąta natarcia co ułatwia przeciągnięcie.

Re: Paravlog - Punkt przeciągnięcia na paralotni

Post autor: JaroXS » 30 lipca 2021, 17:12

Sigma 10 na ktorej lece nie jest malym skrzydlem ma 25m2 i jestem 5kg pod max obciazeniem. Wydluzenie nie jest duze ma 6.0. Wszystkie EN B zachowaja sie podobnie jezeli wykonasz to wedlug tego co pokazalem. Na EN A tez powstanie hokej ale mniejszy bo wydluzenie jest mnjejsze. Na EN A sterowka tez zmieknie. Jedyna roznica taka ze na EN A bedziesz musial zawinac sterowki na rece jezeli drogi sterowania sa bardzo dlugie. Dzisiejsze EN A chetnie chodza za reka i tez maja calkiem progresywny handling ktory pozwala wiele wyczuc.

Owszem figura jest dla pilotow ktorzy cos lataja. Zapewne wszyscy od EN B w gore sa tematem zainteresowani.

Pytanie do Was kiedy ostatnio sie w ten sposob bawiliscie w termice w sposob na plaski zakret ktory pokazalem?

Pozdrawiam,

Re: Paravlog - Punkt przeciągnięcia na paralotni

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 lipca 2021, 15:59

Tomasz P. pisze:
uriuk pisze: Niedawno ogladalem negatywke wykonana przez mlodego pilota na skrzydle o wydluzeniu ok 4,5. Zadnego "kija hokejowego" nie bylo widac. Po prostu wewnetrzna strona sie cofnela.


Dzieki, bo wygladalo na filmie tak spokojnie, ze az mnie kusilo, zeby sobie sprobowac nad lasem :) Co prawda nie az taki materac ale sie wstrzymam zatem.


@Jarek, dlugie wstepy moga byc, jest czas sie umoscic w fotelu.


Żeby nie było złudzeń, to film pokazuje jak doświadczony pilot z doświadczeniem akro na małym skrzydle o sporym wydłużeniu pokazuje jak wygląda początek jednostronnego przeciągnięcia. Według mnie nie jest to instrukcja jak pilot bez doświadczenia na dużym skrzydle o małym wydłużeniu ma się tego nauczyć, bo różnice są spore w zachowaniu skrzydeł rekreacyjnych które nie bardzo chcą robić hokeja, w drogach sterowania które często uniemożliwiają przeciągnięcie bez nawijania sterówek a także mają inna dynamikę zrywania strug. Przy okazji warto by było sprawdzić jak wyglądają siły na sterówkach w momencie zerwania strug bo co prawda wszyscy powtarzają, że na sterówkach siła spada gdy strugi ulegają zerwaniu, ale ja nigdy tego nie zaobserwowałem. Dlatego filmik fajnie pokazuje jak doświadczony pilot na żwawym skrzydle robi hokej, ale to nie jest film szkoleniowy.

Re: Paravlog - Punkt przeciągnięcia na paralotni

Post autor: Tomasz P. » 30 lipca 2021, 15:47

uriuk pisze: Niedawno ogladalem negatywke wykonana przez mlodego pilota na skrzydle o wydluzeniu ok 4,5. Zadnego "kija hokejowego" nie bylo widac. Po prostu wewnetrzna strona sie cofnela.


Dzieki, bo wygladalo na filmie tak spokojnie, ze az mnie kusilo, zeby sobie sprobowac nad lasem :) Co prawda nie az taki materac ale sie wstrzymam zatem.


@Jarek, dlugie wstepy moga byc, jest czas sie umoscic w fotelu.

Re: Paravlog - Punkt przeciągnięcia na paralotni

Post autor: uriuk » 30 lipca 2021, 13:57

Ok, jak sie przwinie pierwsze 90 s to zaczyna sie film (pytanie po co jest ta rozbiegowka procz zniechecania widzow do ogladania). Fim fajny i potrzebny, ale mam jedna uwage: Im skrzydlo ma wieksze wydluzene tym przebieg przeciagniecia jest... spokojniejszy. Ten "kij hokejowy" jest bardziej ewdentny i trwa dluzej zanim calosc wesolo pierdolnie. Skrzydla o mniejszym wydluzeniu (a wiec szersze i krotsze) mniej sie wija i malo doswiadczony pilot moze przeoczyc ta faze. A film jest chyba adresowany do niedoswiadczonych (starym pilotom jest potrzeby jak rybie rower). Jesli film jest dla leszczy, to wg mnie sensowniej byloby uzyc Alphy zamiast Sigmy. Wtedy obraz pokrywalby sie z rzeczywistoscia. Niedawno ogladalem negatywke wykonana przez mlodego pilota na skrzydle o wydluzeniu ok 4,5. Zadnego "kija hokejowego" nie bylo widac. Po prostu wewnetrzna strona sie cofnela.

Re: Paravlog - Punkt przeciągnięcia na paralotni

Post autor: prokopcio » 30 lipca 2021, 13:04

JaroXS pisze:Można i tak. Wierzę że wiele osób jednak obejrzało całość, i wielu innych instruktorów obejrzy również całość. Wtedy można konfrontować swoją metodykę nauczania i ewentualnie zmienić pewne rzeczy jeżeli moje wydadzą im się pożyteczne. Pozdrawiam!
Ja tylko napisałem uriukowi, żeby intro sobie przewinął bo to ono trwa 90s o których napisał. Ja oglądam Twoje filmy w całości ( najczęściej dwukrotnie - raz jak tylko mam powiadomienie najczęściej w pracy i później wieczorkiem na spokojnie ) bo do ich długości przywyknąłem a nie chce przeoczyć ważnej informacji.

gttony pisze:Jarek mówił że lata na Advance Sigma 10
Rzeczywiście. Przepraszam.

Re: Paravlog - Punkt przeciągnięcia na paralotni

Post autor: JaroXS » 30 lipca 2021, 12:43

gttony pisze:Jarek mówił że lata na Advance Sigma 10 (to jest skrzydło C)
Prokopcio masz rację że na filmie wygląda to bardzo prosto, ja jak wykonywałem te ćwiczenia to od razu po oderwaniu strug podnosiłem ręce do góry i miałem wystrzał czaszy przed pilota. Tego niestety na filmie nie widać, a szkoda :( chyba że na Sigmie jest inaczej.


Hej,

Nie na Sigmie 10 nie jest inaczej.

na każdym skrzydle jest możliwe zrobienie tego w jaki sposób jak to pokazałem. Robiłem to również na innych klasach sprzętu. To jest właśnie to, że to ćwiczenie jest dobrze wykonane i nie stwarza zagrożenia dla pilota. Podnoszenie rąk do góry odbywa się w dobrym momencie a zakręt jest płaski na mniejszej prędkości. Jest spokój nawet w ostrej termie jak widać na filmie. Kiedy to kręciłem przechodziły noszenia 3m/s a zaraz potem różne duszenia.

Jeżeli miałeś przestrzały o jakich opowiadasz to znaczy że odrywałeś strugi na większej prędkości postępowej nie uzyskując płaskiego zakrętu co owocuje nurkowaniem, dużą górką i łapaniem przestrzału. Jeżeli Cię ktoś prowadził przez to ćwiczenie w taki sposób to w mojej ocenie nie tak to powinno wyglądać. Zadaniem pilota jest odnalezienie bezpiecznego punktu przeciągnięcia paralotni w taki sposób aby nie stwarzał dla siebie dodatkowych komplikacji. W ostrej termie musisz się nauczyć tak odrywać strugi abyś mógł obracać paralotnie wręcz w kominach. To Ci daję przewagę nad innymi. Oni jeszcze zawracają a ty już się odwróciłeś szybko bez łapania, nurkowania itd.

Pozdrawiam,

Re: Paravlog - Punkt przeciągnięcia na paralotni

Post autor: JaroXS » 30 lipca 2021, 12:35

prokopcio pisze:
uriuk pisze:Wytrzymalem 90 sekund ogladania i stwierdzilem, ze nic sie nie dzieje.

Na YT jest taki suwak do przewijania ;) Już wspominałem, że filmy są dobre ale zdecydowanie za długie.
* da się nauczyć je oglądać.

Jarku
1. Ładne intro :)
2. Fajnie wszystko pokazane i omówione jak dla mnie słabeusza
3. Nie wiem czy przeoczyłem info czy go brakuje - na jakiej klasy sprzęcie latasz, to dość istotne
4. W Twoich rękach wygląda wszystko bardzo prosto :) . nie wierzę, że to aż tak proste.
5. Nie planujesz powrotu do "instruktorstwa" ?

fajne, pozdrawiam.


Niektóre filmy z powietrza muszą być trochę dłuższe szczególnie kiedy chcesz powiedzieć o wielu ważnych aspektach. Próbowałem już robić filmy krótkie instruktażowe, ale są wtedy pobieżne i mogą zostać źle zinterpretowane przez zupełnie świeżych pilotów. Należy więc w moim odczuciu opowiedzieć sporo, ale bez przesady. Poza tym to jest w pewnym sensie video log, dlatego CALMA, chillout itd. Takie jest moje latanie, spokojne, żadna napinka na wyniki, kilometry. Po prostu korzystam z życia ile mogę.

Re: Paravlog - Punkt przeciągnięcia na paralotni

Post autor: gttony » 30 lipca 2021, 12:33

Jarek mówił że lata na Advance Sigma 10 (to jest skrzydło C)
Prokopcio masz rację że na filmie wygląda to bardzo prosto, ja jak wykonywałem te ćwiczenia to od razu po oderwaniu strug podnosiłem ręce do góry i miałem wystrzał czaszy przed pilota. Tego niestety na filmie nie widać, a szkoda :( chyba że na Sigmie jest inaczej.

Re: Paravlog - Punkt przeciągnięcia na paralotni

Post autor: JaroXS » 30 lipca 2021, 12:32

Można i tak. Wierzę że wiele osób jednak obejrzało całość, i wielu innych instruktorów obejrzy również całość. Wtedy można konfrontować swoją metodykę nauczania i ewentualnie zmienić pewne rzeczy jeżeli moje wydadzą im się pożyteczne. Pozdrawiam!

Re: Paravlog - Punkt przeciągnięcia na paralotni

Post autor: prokopcio » 30 lipca 2021, 12:29

uriuk pisze:Wytrzymalem 90 sekund ogladania i stwierdzilem, ze nic sie nie dzieje.

Na YT jest taki suwak do przewijania ;) Już wspominałem, że filmy są dobre ale zdecydowanie za długie.
* da się nauczyć je oglądać.

Jarku
1. Ładne intro :)
2. Fajnie wszystko pokazane i omówione jak dla mnie słabeusza
3. Nie wiem czy przeoczyłem info czy go brakuje - na jakiej klasy sprzęcie latasz, to dość istotne
4. W Twoich rękach wygląda wszystko bardzo prosto :) . nie wierzę, że to aż tak proste.
5. Nie planujesz powrotu do "instruktorstwa" ?

fajne, pozdrawiam.

Re: Paravlog - Punkt przeciągnięcia na paralotni

Post autor: uriuk » 30 lipca 2021, 12:15

Wytrzymalem 90 sekund ogladania i stwierdzilem, ze nic sie nie dzieje.

Re: Paravlog - Punkt przeciągnięcia na paralotni

Post autor: JaroXS » 30 lipca 2021, 11:59

Gdyby ktos chcial cos dodac to smialo.

Paravlog - Punkt przeciągnięcia na paralotni

Post autor: JaroXS » 29 lipca 2021, 23:33



Pozdrawiam,

Na górę