Paralotnia na pedały

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Paralotnia na pedały

Re: Paralotnia na pedały

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 11 stycznia 2023, 09:50

To pobawmy się cyferkami. Jadąc rowerem zużywamy od 50 do 200 watów. Czyli można przyjąć, że do jazdy turystycznej rowerem potrzebujemy mocy od 0,1 do 0,3 konia. Przy tej górnej wartości z takiej mocy da sie wytworzyć za pomocą śmigła wytworzyć trochę ponad kilogram ciągu. Zakładając masę startową 150 kg samolot napędzany takim śmigłem musiałby mieć doskonałość ponad sto co jest sprzeczne z naturą. Jeśli popatrzysz na katalogi profili to nie przekraczają one doskonałości 100 a jest to doskonałość profilu pozbawionego wszystkich oporów. w praktyce najlepsze szybowce mają doskonałość 60 zanim krawędź natarcia oblepią rozbite muchy. czyli energia z zewnątrz jest nam niezbędna do latania bo jeśli nie to zostaną nam tylko zloty z górki.

Re: Paralotnia na pedały

Post autor: prokopcio » 11 stycznia 2023, 09:01

Właśnie o takich baranów i osły pytałem :lol: . czy mniejsze zużycie energii przez mózg daje większe szanse powodzenia.
Odpowiedź w pełni profesjonalna Zbyszku wyskakując z tym koniem :), Sztywne konstrukcje napędziłby bezproblemowo ( konio-szybowiec ).
Temat okazuje się bardzo ciekawy i mocno nim się interesowałem podczas obliczeń dla wyciągarki i pgdrona ( swoją drogą - tęsknię :( )
Dość trudne jest wykorzystanie mocy przez sprawność napędów. Dodatkowo tak jak zostało wspomniane to paralotnia jest do tego celu bardzo kiepska ( najgorszy ze sprzętów latających w porywach doskonałość 10 ) a szybowiec najlepszy ( 30-60 ) i dlatego poszli w tym kierunku. niestety sprawność przełożenia siły mięśni na ciąg przez śmigło jest kiepska.

z ciekawostek:
pasażerskie duże liniowce mają doskonałość 11-16
obciążenie powierzchni F16 : ponad 250kg / m2
obciążenie powierzchni trzmiela : ok. 2kg / m2
mózg kobiety zużywa ok 19-22% energii*
mężczyzny - ok. 24-26%

* w stanie spoczynku.

Re: Paralotnia na pedały

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 10 stycznia 2023, 23:12

prokopcio pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze: trzeba mieć świadomość ludzkich ograniczeń.
a jeśli to byłby jakiś osioł albo baran ? Wtedy chyba mniej energii marnuje jako " moc obliczeniowa " ?

Weźmy do obliczeń żywego konia. Koń waży 400 kg. Razem ze sprzętem to będzie 450. Czyli do lotu poziomego potrzeba ciągu 450:10= 45 kg. koń ma moc ciagłą 3 konie mechaniczne czyli jest w stanie wytworzyć ciąg śmigła 12 kg. Nie wiem jaką koń ma moc szczytową i jak sie konia motywuje do pracy z taka mocą, ale chyba jest szansa, że jest w stanie wytworzyć ciąg potrzebny do lotu przez krótki czas. Człowiek nie jest najlepszą maszyną bo posiadamy żarłocznego pasożyta zżerającego olbrzymie ilości energii i jest nim mózg. Można wiec założyć, że jeśli ktoś chce inwestować w sprawność mieśni to powinien redukować myślenie. W zasadzie ta hipoteza ma dość mocne przykłady w naszym otoczeniu.

Re: Paralotnia na pedały

Post autor: prokopcio » 10 stycznia 2023, 22:58

Zbyszek Gotkiewicz pisze: trzeba mieć świadomość ludzkich ograniczeń.
a jeśli to byłby jakiś osioł albo baran ? Wtedy chyba mniej energii marnuje jako " moc obliczeniowa " ?

Re: Paralotnia na pedały

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 10 stycznia 2023, 19:22

Jasne, że się da. Poleciał nawet śmigłowiec na pedały jednak trzeba mieć świadomość ludzkich ograniczeń. Gdyby nie wynalazek silnika nasze życie by wyglądało inaczej.

Re: Paralotnia na pedały

Post autor: Staszek Gwara » 10 stycznia 2023, 18:27


https://en.wikipedia.org/wiki/MacCready ... _Albatross
Według wiki 35.7 km w 2:49 z Anglii do Francji

Obecny rekord to 115.1 km w 3:49, z Krety na Santorini
https://en.wikipedia.org/wiki/MIT_Daedalus


Także da się, tylko wygląda na to że para jest trochę zbyt upośledzone jako statek powietrzny żeby polecieć coś więcej ;)

Re: Paralotnia na pedały

Post autor: prokopcio » 09 stycznia 2023, 00:00

ciężko powiedzieć ile na filmie jest żagla a ile pedałowania. więc to takie trochę oszukańcze ;)
zbyt mała doskonałość paralotni nie pozwala wykorzystać zbyt małej siły mięśni.
Ustrojstwa latające czysto na pedała to te:

sensowne :



i bezsensowne o zerowej doskonałości ;) :
sztuka dla sztuki.

Re: Paralotnia na pedały

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 stycznia 2023, 16:10

Ciąg śmigła potrzebny do lotu poziomego to cìężar statku powietrznego dzielona przez doskonałość. Moja masa startowa to 100 kg. Doskonałość paralotni to 8-10. W skrajnych przypadkach 11. Czyli ciąg musi do lotu poziomego wynosić około 10 kg. Dla dobrze dobranego śmigła z jednego konia można uzyskać 4kg ciągu. Czyli do lotu poziomego potrzeba 2-3 konie mechaniczne. W przeliczeniu na waty daje to od 1470 do 2200 watów. Czyli jest szansa na kilkunastosekundowy lot poziomy.

Re: Paralotnia na pedały

Post autor: tooosh » 08 stycznia 2023, 15:08

Pewnie chodzi o to, że na filmie jest podany 2008 r., a piszesz "w końcu" ;)

Wytrenowany rowerzysta przez długi czas może wytwarzać 300W, a w sprincie 2000W. Czy to wystarczy aby napędzić paralotnię? ;)

Re: Paralotnia na pedały

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 stycznia 2023, 14:29

der pisze:Pisałeś ten post 14 lat temu?

A coś z datą jest nie tak?

Re: Paralotnia na pedały

Post autor: der » 08 stycznia 2023, 14:27

Pisałeś ten post 14 lat temu?

Paralotnia na pedały

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 stycznia 2023, 14:18

Ktoś to w końcu zrobił. Jestem pod wrażeniem. Oczywiście wiadomo, że pomysł nie ma sensu, ale z drugiej strony już od dawna się prosił żeby to zrobić.


Na górę