Podsumowanie zdarzeń 2019

Kwestie związane z bezpieczeństwem latania i zapobieganiem wypadkom. Ze względu na powagę tematu wszelakie trolowanie nie będzie tutaj tolerowane.
Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Podsumowanie zdarzeń 2019

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 22 grudnia 2019, 12:50

W zeszłym roku udało się zebrać 63 zgłoszenia, w tym o dwa więcej. Czyli poziom zgłaszania jest podobny. Jest nieco więcej zgłoszeń opisujących sytuacje niebezpieczne, które nie zakończyły się wypadkiem. Świadczy to o rosnącej świadomości przynajmniej niektórych pilotów, że wypadki to zaledwie szczyt góry lodowej. Nasze bezpieczeństwo jest dużo częściej zagrożone i musimy poprawiać wszelkie procedury, które nie zabezpieczyły nas przed sytuacją niebezpieczną. Niech statystyka, która mówi, że latanie na paralotni jest 200 razy bardziej niebezpieczne niż jazda samochodem będzie memento tego odcinka.

z2019_tabelka.jpg
z2019_tabelka.jpg (402.56 KiB) Przejrzano 5821 razy


Jak widać w wypadkach i innych zdarzeniach ustaliła się pewna równowaga, za którą odpowiada już statystyka. Mamy pewne warunki wyjściowe i bez ich zmiany nie będzie też zmiany statystyki. Te czynniki wyjściowe, to przede wszystkim umiejętności i wiedza pilotów. To można poprawiać. Trzeba mieć świadomość, że kurs powinien nauczyć nie tylko rzucenia się w przepaść, często z pomocą instruktora a lądowanie jakoś się uda. Lot musi być zaplanowany, a wszystkie procedury przestrzegane. I jest to świadomość potrzebna nie tylko pilotom którym wiele brakuje w zakresie wiedzy i umiejętności. Jest to także olbrzymie wyzwanie dla instruktorów, do których przychodzą ci bardziej świadomi po wiedzę i umiejętności. To, co piloci dostaną na kursie od instruktora odciśnie piętno na ich zachowania w późniejszej praktyce. I dobrze by było, aby to było pozytywne piętno. Bez lekceważenia procedur, warunków, samodoskonalenia. Z tabelek wynika, że piloci coraz częściej zgłaszają problemy z podwinięciami. Powietrze się nie zmienia a konstrukcje są coraz bardziej bezpieczne. To skąd taki wzrost zgłoszeń? Prawdopodobnie kłania się tu coraz mniejsza umiejętność latania aktywnego. Celują w tym piloci napędowi, którzy korzystając ze skrzydeł samostatecznych nie próbują nawet reagować na ruchy skrzydła. Piloci latający swobodnie też bardzo często siedzą w uprzężach jak zamurowani, a wingowery czy spirale traktują nie jak normalny element lotu który należy opanować i ćwiczyć, ale jako element wyższego pilotażu zarezerwowany dla nielicznych akrobatów.

z2_2019.jpg
z2_2019.jpg (186.76 KiB) Przejrzano 5821 razy


Jak widać zgłoszeń od pilotów latających napędowo jest dużo mniej, niż od latających swobodnie. Wynika to prawdopodobnie z tego, że piloci napędowi nie tworzą społeczności, każdy lata u siebie za stodołą i nie interesuje ich tworzenie środowiska z wymianą informacji, rozwojem i wzajemnym wsparciem. Jedyne przejawy zainteresowania to kupno/sprzedaż sprzętu, dobór śmigła i regulacja gaźnika. Tu docieramy do drugiego czynnika, który ma olbrzymi wpływ na statystykę. Jest nim człowiek z wszystkimi ograniczeniami. Z tym, że szybka nagroda bierze przewagę na długofalowym planowaniem, z tym, że pragniemy zajmować wysoką pozycję w stadzie, z tym że nie zwracamy uwagi na fakty sprzeczne z naszymi oczekiwaniami. Jest cały katalog cech siedzących w podświadomości,które mogą nas doprowadzić do wypadku. Jedyne, co może nas uchronić od wypadku w takiej sytuacji to nieć procedury na wszystko i ich przestrzegać. Na przykład jeśli mamy problem, który zajmuje nasz umysł, to nie latamy. Przykłady z tego roku? Pilot, który uciekł na latanie przed pogrzebem bliskiej osoby zginął być może właśnie dlatego, że nie mógł spokojnie myśleć o lataniu. Pilot, któremu zaczęła się kontrola urzędu skarbowego w firmie źle podpiął się do skrzydła. Z zeszłego roku przykład: pilot który za kilka dni miał mieć rozstrzygającą sprawę rozwodową na która czekał kilka lat zapomniał zapiąć taśmy udowe przed startem. Latanie nie może być ucieczką przed problemami bo takie lekarstwo bardziej szkodzi niż pomaga.

z_2019.jpg
z_2019.jpg (165.48 KiB) Przejrzano 5821 razy


Jak zwykle podziękowania dla Kasi Huzarskiej za opracowanie graficzne.

Zbigniew Gotkiewicz
Zbyszek Gotkiewicz

matgaw
Posty: 853
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Podsumowanie zdarzeń 2019

Postautor: matgaw » 22 grudnia 2019, 13:04

Zbyszku, dziękuję że robisz tą żmudną pracę, którą tak naprawdę powinna robić PKBWL. Może powinieneś tam zasiąść i zacząć to robić "zawodowo", skoro nikomu innemu się nie chce?

Czy da się oszacować jakoś, ile mamy w kraju aktywnych pilotów z podziałem na PG / PPG / PPGG? Byłoby to ciekawym uzupełnieniem w stosunku do samych liczb wypadków.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Podsumowanie zdarzeń 2019

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 22 grudnia 2019, 13:43

Dzięki za dobre słowo. A co do mojej współpracy z PKBWL to wygląda to tak:

Resized_20191222_131821_3712.jpeg
Resized_20191222_131821_3712.jpeg (266.05 KiB) Przejrzano 5799 razy


Niestety praca urzędu budzi moje pewne zastrzeżenia, które zresztą przedstawiłem gdy odbierałem ostatnią legitymację. Od tego czasu nikt z urzędu nie kontaktował się ze mną, więc przypuszczam że nie jestem im potrzebny. Poza tym urząd i urzędnicy mają swoje priorytety i sami wiedzą najlepiej co mają robić.
Jeśli chodzi o ilość latających, to posiłkujac się różnymi przesłankami szacuję ilość pilotów pg na dwa tysiące i pilotów silnikowych też na 2 tysiące. Znalazło to potwierdzenie także w opublikowanym tu szacowaniu zagrożenia w sportach ekstremalnych opracowanym przez ubezpieczycieli. Według tego opracowania w lotniach jeden wypadek śmiertelny zdarza się na pięciuset pilotów rocznie. Mieliśmy osiem wypadków śmiertelnych, co daje cztery tysiące pilotów.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
CichyBart
Posty: 168
Rejestracja: 24 kwietnia 2018, 10:36
Reputation: 37
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Podsumowanie zdarzeń 2019

Postautor: CichyBart » 22 grudnia 2019, 17:22

Masz jeszcze może surowe dane? Interesują mnie podwinięcia, jak szło PG vs PPG.
Jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Nikt się jeszcze nie zderzył z niebem.
PPG / [ITV Boxer (Green) - sprzedane], [Solo 210 - sprzedane], ITV Billy (Red), C-Max E, airone.pro unique single

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Podsumowanie zdarzeń 2019

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 22 grudnia 2019, 17:45

Jest wątek Zdarzenia 2019. To jest źródło. Wydaje mi się, że podwinięcia częściej zdarzają się pilotom latającym bez silników. Ale wynika to głównie z powodu że piloci napędowi latają w spokojnym powietrzu i bardzo dużo korzysta ze skrzydeł samostatecznych.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Krzysiek
Posty: 158
Rejestracja: 14 marca 2016, 09:45
Reputation: 24
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Podsumowanie zdarzeń 2019

Postautor: Krzysiek » 10 stycznia 2020, 15:37

Zbyszek Gotkiewicz pisze:W zeszłym roku udało się zebrać 63 zgłoszenia, w tym o dwa więcej. Czyli poziom zgłaszania jest podobny. Jest nieco więcej zgłoszeń opisujących sytuacje niebezpieczne, które nie zakończyły się wypadkiem. Świadczy to o rosnącej świadomości przynajmniej niektórych pilotów, że wypadki to zaledwie szczyt góry lodowej. Nasze bezpieczeństwo jest dużo częściej zagrożone i musimy poprawiać wszelkie procedury, które nie zabezpieczyły nas przed sytuacją niebezpieczną. Niech statystyka, która mówi, że latanie na paralotni jest 200 razy bardziej niebezpieczne niż jazda samochodem będzie memento tego odcinka.

(....)

Jak zwykle podziękowania dla Kasi Huzarskiej za opracowanie graficzne.

Zbigniew Gotkiewicz


Korzystając z precedensu pozwoliłem sobie zamieścić podsumowanie zdarzeń 2019 na stronie Leksykonu, podobnie jak w roku ubiegłym: http://www.emet.hekko24.pl/lpp/index.php/Podsumowanie_zdarze%C5%84_2019. Czy nikt nie zgłasza sprzeciwu?
Krzysiek Gajewski
------------
Leksykon paralotniarstwa polskiego


Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość