Cześć,
obecnie (jesień-zima) mamy sytuację, że przy ziemi wieje 2-3 m/s jednak już na 600m prognozy czasem pokazują prędkość wiatru 10-12 m/s.
Prędkość postępowa samostatka z napędem jest mimo wszystko większa, jednak czy takie warunki są bezpieczne do lotu?
Termiki nie ma, zawietrzna na tych wysokościach też nie występuje więc jakie macie doświadczenie w lotach przy takim wietrze?
Pozdrawiam.
V wiatru wraz z wysokością PPG.
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4205
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 905
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: V wiatru wraz z wysokością PPG.
Zależy od tego czy przejście do większych prędkości jest nagłe, czy łagodne. Jeśli łagodne, to pilot nie zauważy żadnych objawów oprócz spadku prędkości względem ziemi. Ale zdarza się tzw. uskok wiatru, co może skończyć się poskładaniem. Jest to rzadkie zjawisko. W zdecydowanej większości przypadków nic sie nie dzieje.
Jest jedna wyjatek. 100-150 km od gór może docierać fala. Nie jest to fala pierwotna, ale któraś z fal wtórnych. Pomiędzy nimi występują strefy rotorów. Bardzo nieprzyjemne turbulencje. A już kilka kilometrów dalej może panować sielski spokój. Czasami w takich przypadkach można zaobserwować wałki chmur układające się w osi wschód-zachód. Oczywiście wszystko dzieje się przy południowych wiatrach.
Podobne zjawisko występuje na pomorzu, tylko przy północnym wietrze. Jest to tzw front bryzowy. Spotkałem go dwukrotnie nad Borskiem, odległym od Bałtyku o 100 km. Dziwne zjawiska wiatrowe i termiczne możesz sprawdzić tutaj: https://polska.fcst.pl/
Latam motoszybowcem zawodowo w okolicach Wrocławia, więc mam temat obcykany organoleptycznie
Jest jedna wyjatek. 100-150 km od gór może docierać fala. Nie jest to fala pierwotna, ale któraś z fal wtórnych. Pomiędzy nimi występują strefy rotorów. Bardzo nieprzyjemne turbulencje. A już kilka kilometrów dalej może panować sielski spokój. Czasami w takich przypadkach można zaobserwować wałki chmur układające się w osi wschód-zachód. Oczywiście wszystko dzieje się przy południowych wiatrach.
Podobne zjawisko występuje na pomorzu, tylko przy północnym wietrze. Jest to tzw front bryzowy. Spotkałem go dwukrotnie nad Borskiem, odległym od Bałtyku o 100 km. Dziwne zjawiska wiatrowe i termiczne możesz sprawdzić tutaj: https://polska.fcst.pl/
Latam motoszybowcem zawodowo w okolicach Wrocławia, więc mam temat obcykany organoleptycznie
- wroblitis
- Posty: 54
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 10:24
- Reputation: 24
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: V wiatru wraz z wysokością PPG.
Czyli w Oleśnicy można spotkać fale. Hmmm... jutro spróbuję:)
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4205
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 905
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: V wiatru wraz z wysokością PPG.
Kiedyś na jesien miałem na całych Wzgórzach Trzebnickich, aż do Twardogóry permanentne +2 m/s. Wyniosło mnie bez silnika na 1600 m. W Ostrowie do którego leciałem, wiało 16 m/s, oczywiscie z południa, czyli w poprzek pasa. Startowałem we Wrocławiu przy 6 m/s wzdłuż pasa. Kierunki pasów w Ostrowie i we Wrocławiu niewiele się różnią. Przyznam się, że lo lądowanie to była kontrolowana katastrofa, to znaczy nie liczyłem za bardzo, że sprzęt ocaleje (to był SZD-45 Ogar), chciałem się tylko rozbić możliwie blisko hangaru LPR, który nota bene generowal niezłe rotory. Udało się jakimś cudem posadzić Ogara bez szwanku, nawet na pasie startowym. Głownie dzięki szkoleniu w takich lądowaniach, które mi kiedyś przeprowadził Zbyszek Kunas podczas lotów falowych na Żarze. Tak więc fala potrafi sięgnąć Ostrowa Wielkopolskiego, ale nie polecam 
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4205
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 905
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: V wiatru wraz z wysokością PPG.
16 listopada fala wyciszała się na linii Żmigród-Milicz. jak ktoś ma dostęp do płatnego flightradar24, to poproszę o zrzut tracka dla SP-0097, robiłem niezłe zygzaki pomiędzy rotorami, bo pasażerka była ciut wrażliwa. Ostrzegałem ją że będzie huśtać, powiedziała, że jej to nie przeszkadza, ale chyba nie myślała o tym samym co ja
. Odnoszę wrażenie, że przed lądowaniem chyba się modliła.
-
matgaw
- Posty: 857
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: V wiatru wraz z wysokością PPG.
kowalik pisze:Cześć,
obecnie (jesień-zima) mamy sytuację, że przy ziemi wieje 2-3 m/s jednak już na 600m prognozy czasem pokazują prędkość wiatru 10-12 m/s.
Prędkość postępowa samostatka z napędem jest mimo wszystko większa, jednak czy takie warunki są bezpieczne do lotu?
Termiki nie ma, zawietrzna na tych wysokościach też nie występuje więc jakie macie doświadczenie w lotach przy takim wietrze?
Pozdrawiam.
Raczej nic się nie dzieje. Tak jak napisał uriuk, mogą występować uskoki wiatru i one generują nieprzyjemne turbulencje.
Natomiast jeśli tego dnia wiatr już na ziemi / na małej wysokości jest turbulentny, to możesz się spodziewać że na dużej wysokości może być jeszcze gorzej - turbulencje w silnym wietrze potrafią być bardziej gwałtowne.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość