Bezpieczna uprząż

Jaki sprzęt wybrać na początek przygody z lataniem.
Łukasz_

Bezpieczna uprząż

Postautor: Łukasz_ » 30 września 2017, 20:03

Witam wszystkich.
Jestem po dwóch szkoleniach, etap I oraz I+II. Mogłem zrobić uprawnienia, ale stwierdziłem że warto jeszcze polatać pod okiem instruktora.
W międzyczasie myślę o sprzęcie. Skrzydło mam upatrzone - dudek nemoXX.
Mam do Was pytanie o uprząż jaką powinienem wybrać. Zalezy mi, aby sprzęt był maksymalnie bezpieczny. Myślałem o airbagu, ale nie chcę takiego który napełnia się w locie. Niestety nigdzie w sieci nie znalazłem realnego testu porównującego airbagi i pianki. Na chwilę obecną myślę o dwóch modelach:
1. Woody Valley Haska - airbag ze sprężyną
2. Woody Valley Velvet 2 - pianka

Co myślicie o nich myślicie ? Na co ewentualnie warto byłoby zamienić ? Tak jak napisałem, priorytetem jest bezpieczeństwo.

wojtek
Posty: 52
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 08:07
Reputation: 1
Lokalizacja: Azja
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Bezpieczna uprząż

Postautor: wojtek » 01 października 2017, 03:18

SOL robi uprzaz ktora ma i piankowy protektor i airbag, tzn. do uprzezy z piankoym protektorem jest mozliwosc dopiecia airbaga (http://www.solparagliders.com.br/spring-2-airbag). Gdzies czytalem wyniki testow i wyszlo, ze to najbezpieczniejsze rozwiazanie (przynajmniej kilka lat temu).

pzdr.
w.

Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 357
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 99
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Bezpieczna uprząż

Postautor: Chrzaszczu » 01 października 2017, 10:45

Inne uprzęże robi się dla kursantów inne dla zawodników. Związane jest to z rodzajami upadków jakie ich różnią. Kursanci i młodzi piloci zazwyczaj przeciągają przy lądowaniu lub rozpędzeni wbijają się podczas nurkowania w glebę. Spadają stosunkowo "symetrycznie"

Mimo, że nie przepadam za Advancem w szczególności przez ich wygórowane ceny bardzo podobają mi się ich protektory. Jak Uriuk wspomniał łączą tradycyjne metody gąbkowe z uwięzionym powietrzem lecz zdecydowanie lepiej niż w przypadku SOLa. Tego typu protektor zastosowany został przez nich już 5 lat temu w Impresie 3. Proste rozwiązanie- zwykły protektor gąbkowy podzielony komorami wewnątrz. To zapakowane w dodatkowy stosunkowo szczelny kontener. Podczas uderzenia działa jak airbag. Napompowane już przed startem oraz proste i małe w pakowaniu. Taka hybryda znacznie udoskonalona została zastosowana w ubiegłym roku w uprzęży dla początkujących- axess 3 air.

https://www.advance.ch/en/products/harn ... ess-3-air/

Nie wiem dlaczego nie stosują tego inni producenci, a nie znam obecnie lepszych rozwiązań. Od dłuższego czasu śledzę rozwój protektorów u kilku firm...
Paweł Chrząszcz

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Bezpieczna uprząż

Postautor: ciacholot » 01 października 2017, 14:16

Chrząszczu ma rację. To jest bardzo dobra uprząż rekreacyjna. Do tego stosunkowo lekka i ma fajne zapięcie.Trudno o start w nie zapiętej bo są tylko dwa zapięcia(taśmy udowe razem z biodrową) i mała taśma piersiowa Dobrze wyregulowana po starcie sama wchodzi pod tyłek i nie trzeba się poprawiać. Protektor ma jeszcze tą właściwość, że da się ścisnąć na dużo mniejszy do zapakowania np. na przelot samolotem. Zapas w wygodnym miejscu.
Latam w dwójce(cięższa od trójki) i tam słabo jest z podnóżkiem. Nie wiem czy w trójce nie jest to już poprawione bo oparcie chyba w trójce jest lepsze. Koledzy też takie mają i u nas ten protektor działa. Sprawdziłem :lol: :oops: :roll:
Mariusz Kilian

artax
Posty: 192
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:22
Reputation: 10
Lokalizacja: DSW
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Bezpieczna uprząż

Postautor: artax » 02 października 2017, 00:01

protektor Bump Air firmy Sup Air ,także dobrze chroni dupsko.Konstrukcja znana od lat.

Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 357
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 99
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Bezpieczna uprząż

Postautor: Chrzaszczu » 02 października 2017, 08:30

Mam bumpair od supair. Rozmiar 14cm nie przechodzi certyfikatow na rynek niemiecki. Chlopaki pracuja nad nowymi metodami. Wypuscili ostatnio "bubble bump" i jest rewelacyjny jesli chodzi o bezpieczenstwo ale duzy do pakowania. Dalej pracuja nad kompromisem.

Skakałem ostatnio kolanami na bumpair 14 i na advancowy 14cm, roznica jest kolosalna. Wyciagajac advancowy z drugiego kontenera i powtarzajac doswiadczenie wypada już słabo. Widac jak istotne jest uwięzienie powietrza.
Zdecydowanie najlepiej tłumi nowy "bubble bump" ale jest niepakowny :/
Paweł Chrząszcz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Bezpieczna uprząż

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 02 października 2017, 08:57

Ciekawe czy ktoś prowadził badania nad tym ile wypadków jest spowodowane mało skutecznym protektorem. Nie wiem czy obecne protektory nie są już wystarczające na tyle że ilość urazów spowodowana uderzeniem uprzężą o ziemię jest trudna do zauważenia w statystykach wypadków.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 357
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 99
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Bezpieczna uprząż

Postautor: Chrzaszczu » 02 października 2017, 10:12

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ciekawe czy ktoś prowadził badania nad tym ile wypadków jest spowodowane mało skutecznym protektorem.


Myślę, że protektor nie wpływa na ilość wypadków, a na ich skutki. Jak ktoś wypadnie samochodem z drogi i wyjdzie cały z pancernego volvo nie znaczy, że wypadku nie było ;)

Nie słyszałem o takich statystykach ale jak oglądam czasami cieniutkie pianki pod plecami pilotów to słabo mi się robi. Trudno chyba takie badania prowadzić. Mimo, że nie używam protektora jest to dla mnie istotny punkt przy zakupie uprzęży ;]
Paweł Chrząszcz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Bezpieczna uprząż

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 02 października 2017, 10:15

Paweł. Chodzi mi oczywiście o skutki i stwierdzenie czy dotychczasowe protektory są wystarczające czy nie. Bo jeśli są, to prorektor już nie powinien być podstawowym kryterium wyboru uprzęży.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 357
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 99
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Bezpieczna uprząż

Postautor: Chrzaszczu » 02 października 2017, 10:54

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Paweł. Chodzi mi oczywiście o skutki i stwierdzenie czy dotychczasowe protektory są wystarczające czy nie. Bo jeśli są, to prorektor już nie powinien być podstawowym kryterium wyboru uprzęży.


Wiem, wiem, zrozumiałem ale sobie śmieszkuję ;)

Myślę, że cały czas jest to ważne kryterium przy zakupie uprzęży. Chyba jedynie niemiecki rynek oraz nieliczne zawody wymagają certyfikowanych protektorów w uprzężach. Część producentów się tym przejmuje, część nie. Wspomniany supair zrobił super uprząż "strike" sprzedawaną w komplecie z dwoma protektorami. Sprzedają ją z tradycyjnym protektorem gąbkowym "bumpair" 14cm, który nie miał szans być certyfikowanym oraz drugim, certyfikowanym z myślą o niemcach "bubble bump". W pierwszym leciałem pierwszy raz wczoraj, ale nie chciałbym w nim nawet przytrzeć przy lądowaniu.

Niecertyfikowanych uprzęży na rynku jest cała masa. Do chwili obecnej bardzo popularny jest lightness 1 gdzie protektor pochłania energię chyba tak samo jak złożona w kostkę koszulka. Kolejnym problemem jest certyfikacja. Nawet certyfikowane uprzęże nie są sprawdzane przy upadkach na bok, na plecy, podczas startu czy po 5 latach użytkowania. Moim zdaniem jest to strasznie olewany temat przez producentów.
Paweł Chrząszcz

Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 357
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 99
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Bezpieczna uprząż

Postautor: Chrzaszczu » 02 października 2017, 11:11

https://www.dhv.de/web/fileadmin/user_u ... rs2011.pdf


Tu pod linkiem trochę "badań" i statystyk z DHV
Paweł Chrząszcz

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Bezpieczna uprząż

Postautor: ciacholot » 02 października 2017, 11:24

Wydaje mi się, że tak jak wcześniej napisał Chrząszczu protektor potrzebny jest pilotom mniej zaawansowanym. Nie jest jednak jedynym istotnym elementem. Tak jak wcześniej wspomniałem uważam, że trudność/łatwość wsiadania też jest bardzo istotna. Widać bardzo często na startowiskach jak piloci grzebią się w uprzężach zanim odlecą od stoku i gdzie mają łapki za sterówkami lub bez. I kolejna kluczowa w moim przekonaniu sprawa, którą też sygnalizowałem to sposób zapinania. Wypadki po starcie bez taśm udowych miały miejsce, a konstrukcja taka jak wpomnianego Advance-a mocno utrudnia taki start.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 357
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 99
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Bezpieczna uprząż

Postautor: Chrzaszczu » 02 października 2017, 12:03

ciacholot pisze:Wydaje mi się, że tak jak wcześniej napisał Chrząszczu protektor potrzebny jest pilotom mniej zaawansowanym.


Nie napisałem tak tylko "Inne uprzęże robi się dla kursantów inne dla zawodników" ;)

Uważam, ze zawodnicy na małych, dynamicznych skrzydłach muszą mieć tak samo jak początkujący dobre protektory! Zawodnicy latają w innej pozycji oraz w inny sposób rozbijają się i to powinno różnić te uprzęże.

Wrzucam kilka fotek z różnicami pomiędzy protektorami w szkolnych/ rekreacyjnych i zawodniczych uprzężach. Istotne w uprzężach jest również czy pod protektorami jest płyta "plexi", deska na siedzisku, zapas lub nawet dwa, balast, system anyty-g.

Zawodnicze:
Woody Valley X-rated 7
zavorra-ITA_R-1024x683.jpg
Zawodniczy Woody Valley X-rated7
zavorra-ITA_R-1024x683.jpg (62.04 KiB) Przejrzano 15303 razy

protezione-esploso.png
Zawodniczy Woody Valley X-rated7
protezione-esploso.png (72.64 KiB) Przejrzano 15304 razy

protezione.png
Zawodniczy Woody Valley X-rated7
protezione.png (55.8 KiB) Przejrzano 15304 razy

Gin Gini race 3
gin race 3.PNG
Zawodniczy Gin Race 3
gin race 3.PNG (149.86 KiB) Przejrzano 15304 razy

Acro:
Supair Acro 3
securite1.png
akrobacyjna Supair Acro 3 (protektor A)
securite1.png (84.65 KiB) Przejrzano 15304 razy

Rekreacyjne, szkolne:
Supair Access back
securite_access-back.png
rekreacyjna Supair Accesse Back (protektor B)
securite_access-back.png (62.47 KiB) Przejrzano 15304 razy

Gin gingo 3
gin gingo 3.PNG
Początkujący Gin Gingo 3
gin gingo 3.PNG (15.69 KiB) Przejrzano 15304 razy

advance SUCCESS 4
059d7e0c26.jpg
rekreacyjna advance SUCCESS 4
059d7e0c26.jpg (5.36 KiB) Przejrzano 15304 razy

Sportowe:
Supair delight
securite_delight_21.png
Lekka przelotowa Supair Delight (protektor A)
securite_delight_21.png (92.74 KiB) Przejrzano 15304 razy
Paweł Chrząszcz

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Bezpieczna uprząż

Postautor: ciacholot » 02 października 2017, 12:36

Chrzaszczu pisze:
ciacholot pisze:Wydaje mi się, że tak jak wcześniej napisał Chrząszczu protektor potrzebny jest pilotom mniej zaawansowanym.


Nie napisałem tak tylko "Inne uprzęże robi się dla kursantów inne dla zawodników" ;)



Racja. Muszę precyzyjniej pisać. Poprawię się. Powinno być : "protektor w takim wydaniu potrzebny jest...."
Głównie chodzi mi o to, że protektor ok, ale nie pomijajmy też innych elementów poprawiających bezpieczeństwo.
Po co szkolić w kółko jak i kiedy się poprawiać w uprzęży skoro można zrobić tak, aby problem nie istniał. Z zapinaniem podobnie.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Bezpieczna uprząż

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 02 października 2017, 12:59

Paweł. Fajne schematy znalazłeś. Co do uprzęży i protektorów to jest norma europejska i chcąc sprzedawać w EU trzeba ją spełniać. Normę opisałem chyba w książce. Fajnie że piloci doceniają wartość dobrego prorektora, ale uważam że na wartość uprzęży składa się wiele czynników i prorektor choć istotny nie może być tym jedynym.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 357
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 99
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Bezpieczna uprząż

Postautor: Chrzaszczu » 02 października 2017, 13:49

Zbyszek Gotkiewicz pisze: Co do uprzęży i protektorów to jest norma europejska i chcąc sprzedawać w EU trzeba ją spełniać.

Można sprzedawać w UE uprzęże bez lub bez certyfikowanych protektorów. Nawet górskie uprzęże jak słynna ozonowa "F*Lite" ważąca 100g jest certyfikowana. Ma EN load test do 100kg co znaczy, że jest dopuszczona do sprzedaży w Europie mimo, że protektora nie ma. Wyjątkiem są tu Niemcy i DHV.

Czy pomimo certyfikatu i dopuszczenia do sprzedaży w Unii jest to bezpieczna uprząż?
indeks.jpg
indeks.jpg (4.58 KiB) Przejrzano 15280 razy

lub wersja zrobiona przez Advance?
20160620_Strapless_960x563_06.jpg
20160620_Strapless_960x563_06.jpg (58.49 KiB) Przejrzano 15281 razy


Zbyszek Gotkiewicz pisze:Fajnie że piloci doceniają wartość dobrego prorektora, ale uważam że na wartość uprzęży składa się wiele czynników i prorektor choć istotny nie może być tym jedynym.

Podałem tę informacje bo chyba rozmawiamy o protektorach? Mimo wielu czynników jak zapięcie, położenie i sposób otwarcia paczki, wsiadanie to w temacie "bezpieczna uprząż" dla początkującego właśnie protektor chyba jest najważniejszy?

Oczywiście tak jak mówisz biorę wiele innych czynników w wyborze uprzęży dla siebie ;)
Paweł Chrząszcz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Bezpieczna uprząż

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 02 października 2017, 14:32

Widocznie certyfikat na protektor występuje osobno niezależnie od certyfikatu na uprząż. A co do dyskusji to moja sugestia odnosiła się do zapytania otwierającego wątek a nie do odpowiedzi na to pytanie.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 357
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 99
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Bezpieczna uprząż

Postautor: Chrzaszczu » 02 października 2017, 14:51

Zbyszek Gotkiewicz pisze: A co do dyskusji to moja sugestia odnosiła się do zapytania otwierającego wątek a nie do odpowiedzi na to pytanie.

A to ja nie zrozumiałem, przepraszam :)
Paweł Chrząszcz

Gość

Re: Bezpieczna uprząż

Postautor: Gość » 02 października 2017, 20:22

Dzięki za zainteresowanie i odpowiedzi.
https://www.dhv.de/web/fileadmin/user_upload/files/2011/sicherheit/Protectors2011.pdf - bardzo ciekawe statystyki

Co porównania pianka - airbag to patrząc na uprzęże przede wszystkim patrze na testy przeciążeń przy upadkach. Wyniki są dość ciekawe. Dla przykładu
Airbagi:
1. bumpair 17 - 20,2 G
2. Advances AXESS 3 AIR - 24.4 G
3. SOL Spring 2 Airbag - 16,2 G
4. Woody Valley Haska 2 - 24,74 G

Piankowe:
5.Woody Valley velvet 2 - brak danych
6.Dudek Disco - 39.85 G
7.Dudek Combo - 35 G
8. Dudek funky - 44,9 G
9. Dudek Pogo 2 - 34 G

Przepraszam że przytaczam rodzimego producenta, akurat u niego wszystko jest rzeczowo przedstawione. Większość których sprawdziłem, z jakiegoś powodu nie zamieszcza certyfikatu dla protektorów piankowych. W każdym bądź razie, dla mnie jest to dobre porównanie, że jednak protektor powietrzny jest znacznie bezpieczniejszym rozwiązaniem.

Z tego porównania, można by jednak wysnuć wniosek, że SOL jest najlepszym rozwiązaniem.
Ktoś z Was latał w tej uprzęży ? Warto się nią zainteresować ?

Ruslan Bushchak
Posty: 4
Rejestracja: 02 października 2017, 21:10
Reputation: 0
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Uczeń

Re: Bezpieczna uprząż

Postautor: Ruslan Bushchak » 02 października 2017, 21:46

Witam!
Uprząż SOL Spring2-Airbag, to uprząż bardzo komfortowa i wygodna. Przeznaczona dla pilotów latających rekreacyjnie i sportowo. Bardzo wygodna i aktywna uprząż, piloci z odpowiednim doświadczeniem doskonale wykorzystają wszystkie możliwości tej uprzęży a wygoda i komfort, pozwolą pilotowi na wielogodzinne latania bez zmęczenia. Cena takiej przęż z karabinkami to 590 euro brutto.
http://www.solparagliders.com.br/spring-2-airbag

W sobotę i niedzielę będę na targach w Kielcach. Zapraszam na moje stoisko, gdzie można będzie obrzeżyć nowy kokon SOL X-Light2 i nowy system ratowniczy Squad Light
http://www.solparagliders.com.br/x-light-2
http://www.solparagliders.com.br/reserva-squad-light

Serdecznie pozdrawiam Rusłan Buszczak
Lotnia Aeros Discus C15, Paralotnia SOL Sycross One
www.aeros.com.ua
www.aerospara.com
www.solparagliders.com.br
www.avasportcentral.com
www.kievprop.com/index.html
www.blu-eye.com
Skype: ruslan-b,
tel. +48 503 547 987
aeros@interia.pl
Serdecznie pozdrawiam Rusłan Buszczak
www.aeros.com.ua
www.solparagliders.com.br
www.avasportcentral.com
www.kievprop.com
Skype: ruslan-b,
tel. +48 503 547 987
aeros@interia.pl


Wróć do „Sprzęt”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość