Opór aerodynamiczny pg

Dyskusja na tematy nie pasujące w żaden sposób do pozostałych kategorii na forum. Dyskusje niezwiązane z glajtami, a nawet nielotnicze proszę umieszczać w "Szwarc, mydło i powidło"
Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Opór aerodynamiczny pg

Postautor: prokopcio » 05 października 2018, 22:49

Pytanie chyba lekko nie na miejscu ;)
Czy jest ktoś wstanie podać mi orientacyjną siłę oporu lecącej paralotni? Nie mam pojęcia gdzie tego szukać a tym bardziej jak liczyć.
Obojętnie jakiej z kim i z jaką prędkością, potrzebuję punktu odniesienia do porównania z oporem liny wywijanej z bębna przy holach z nawrotami (nowy projekt wyciągarki).
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 06 października 2018, 00:36

Są wzoru na doskonałość i można z nich wyliczyć zapotrzebowanie na moc potrzebną do lotu poziomego. Ja tego nie pamiętam i nie poszukam teraz. Jest jeszcze takie ale ze moc potrzebna do lotu poziomego to nie tylko opory ale także praca na wytworzenie siły nośnej. Czyli im więcej będzie ważył pilot tym więcej pracy trzeba włożyć. Tym niemniej można przyjąć na moje słowo kiedyś wyliczone, że do lotu poziomego potrzeba 6 koni mechanicznych :)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: prokopcio » 06 października 2018, 10:29

Zbyszek Gotkiewicz pisze:....Tym niemniej można przyjąć na moje słowo kiedyś wyliczone, że do lotu poziomego potrzeba 6 koni mechanicznych :)
a to to ja wiem, :) oczywiście w bezwietrzu bo holowanie "zwykłe" już mam opanowane.
Ja natomiast potrzebuję policzyć dla holi z nawrotami jaki maksymalnie może opór stawiać lina (hamować pilota) żeby takie holowanie było opłacalne. najłatwiej przeliczyć to proporcjonalnie z oporów całego układu ale ja nie wiem czy opory "naturalne" podczas lotu są na poziomie 1; 5; 10 czy 20 kg.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 06 października 2018, 10:38

Z tego co pamiętam to do lotu poziomego potrzeba jakieś 25 kg, a wznoszenie można zacząć przy jakiś 40 kg. Dla holowania trzeba przyjąć że siła ciągu musi być równą masie gołego pilota. Natomiast przy rozwijaniu liny musi być zabezpieczenie przed rozpędzeniem bębna bo to może splątać linę na bębnie.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 06 października 2018, 11:10

W Kanadzie do lotów z nawrotami stosują bezpiecznik 75 kg.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
marek mastalerz
Posty: 498
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 02:12
Reputation: 179
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: marek mastalerz » 06 października 2018, 11:17

prokopcio pisze:Pytanie chyba lekko nie na miejscu ;)
Czy jest ktoś wstanie podać mi orientacyjną siłę oporu lecącej paralotni? Nie mam pojęcia gdzie tego szukać a tym bardziej jak liczyć.
Obojętnie jakiej z kim i z jaką prędkością, potrzebuję punktu odniesienia do porównania z oporem liny wywijanej z bębna przy holach z nawrotami (nowy projekt wyciągarki).


Spróbuj posłużyć się wzorem na doskonałość aerodynamiczną.
W uproszczeniu jest to stosunek siły nośnej do siły oporu.
Jesli znasz doskonałość i siłę nośną to wyliczenie siły oporu jest proste, ale oczywiście obarczone sporą niedokładnością.

pozdrawiam
marek mastalerz
szkoła paralotniowa cloudbase
http://cloudbase.pl/

Awatar użytkownika
marek mastalerz
Posty: 498
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 02:12
Reputation: 179
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: marek mastalerz » 06 października 2018, 11:19

Zbyszek Gotkiewicz pisze:W Kanadzie do lotów z nawrotami stosują bezpiecznik 75 kg.


Hehe, to u nas by się zrywał taki bezpiecznik co drugi hol :)

pozdro
marek mastalerz
szkoła paralotniowa cloudbase
http://cloudbase.pl/

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: prokopcio » 06 października 2018, 11:25

tak, w pierwszym projekcie hamowałem bęben ale on miał praktycznie zero oporu a teraz chcę zwiększyć moc a tu już opory zerowe nie będą na samym układzie napędowym i nie wiem czy muszę rozsprzęglać dla nawrotów.

co do 25kg dla poziomego lotu tu jest w nich zawarty opór aerodynamiczny który trzeba pokonać - a jest spory bo skrzydło jest na bardzo dużych kątach ale jeszcze dodatkowo energia potrzebna do wytworzenia siły nośnej równoważąca masę startową.

przy nawrotach skrzydło leci na "normalnych" kątach lotem swobodnym i opada teraz chciałbym w jakiś sposób policzyć o ile bardziej zacznie opadać zwiększając siłę oporu -> lina ciągnie pilota " w tył " z siłą powiedzmy 5-10kg bo do 2kg hamowałem poprzedni bęben co nie wpłynęło na opłacalność holu z nawrotem ( strata ok 30-40m). http://xcportal.pl/node/113767
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: prokopcio » 06 października 2018, 11:26

bezpiecznik nie wchodzi w grę - w mocno termiczny dzień siła bardzo często na na sekundę wzrasta do ponad 200kg !
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: prokopcio » 06 października 2018, 11:28

marek mastalerz pisze:...Spróbuj posłużyć się wzorem na doskonałość aerodynamiczną.
W uproszczeniu jest to stosunek siły nośnej do siły oporu.
Jesli znasz doskonałość i siłę nośną to wyliczenie siły oporu jest proste, ale oczywiście obarczone sporą niedokładnością.

pozdrawiam


chciałbym wiedzieć bardzo orientacyjnie czy jest to 1; 5; 10; 20 kg
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 06 października 2018, 14:43

Doskonałość to jakieś 8 a siła nośną zawsze równoważy masę startową.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: prokopcio » 06 października 2018, 16:25

marek mastalerz pisze:...Spróbuj posłużyć się wzorem na doskonałość aerodynamiczną.
W uproszczeniu jest to stosunek siły nośnej do siły oporu.
Jesli znasz doskonałość i siłę nośną to wyliczenie siły oporu jest proste, ale oczywiście obarczone sporą niedokładnością.

pozdrawiam


Zbyszek Gotkiewicz pisze:Doskonałość to jakieś 8 a siła nośną zawsze równoważy masę startową.


zestawiając te dwa stwierdzenia wychodzi na to, że dla 80kg masy startowej / siły nośnej i doskonałości 8 mamy opory 10kg :) to ma jakis sens, czyli dokładając 10kg oporu wywijającego linę doskonałość spadnie do 4. jest to jakiś punkt zaczepienia.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
der
Posty: 1881
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: der » 06 października 2018, 17:00

Ten bezpiecznik to chyba dla nawrotu a nie ciągu. Tak przynajmniej to odebrałem.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: prokopcio » 06 października 2018, 17:02

Ale jak to wykonać żeby tylko w jedną działało?
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
micro
Posty: 917
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
Reputation: 7
Lokalizacja: Poznań
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: micro » 06 października 2018, 17:59

Będziesz zapewne miał w układzie sterowania mikrokontroler, to sprawdzić kierunek obrotu bębna i włączyć bezpiecznik ? ;) .
Roman Michalak

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: prokopcio » 06 października 2018, 18:32

Oj. micro micro :) .... To zbyt rozległy temat. Blokada liny będzie tylko w przypadku awarii... A wtedy mikrokontroler jest bezużyteczny. Może też wszystko się spierdzielić.
Łukasz Prokop

żółty27
Posty: 181
Rejestracja: 18 marca 2017, 13:54
Reputation: 10
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: żółty27 » 08 października 2018, 10:28

prokopcio pisze:Ale jak to wykonać żeby tylko w jedną działało?

Nie wiem co budujesz, ale jak to ma być wyciągarka zdalnie sterowana, to jakiś MEMS by nie starczył? np. tylko kompas?

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: prokopcio » 08 października 2018, 10:40

micro, żółty. Jak wszystko jest sprawne to dla mnie niema problemów od strony automatyki, wszystko w poprzednim projekcie działało bardzo dobrze. Ja szukam rozwiązania na wypadek np. zaplątania się czy zaczepienia liny podczas nawrotu. Co mi wtedy po kompasie? Ja jeszcze problemów nie miałem ale takie zdaże jest prawdopodobne i warto mieć szansę uratowania dupska.
Łukasz Prokop

żółty27
Posty: 181
Rejestracja: 18 marca 2017, 13:54
Reputation: 10
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: żółty27 » 08 października 2018, 10:48

No jak co Ci po kompasie? Zmieniasz kierunek lotu, to automatycznie wyciągarka mogła by zareagować, Obojętnie od tego czy zmiana kierunku lotu jest celowa, czy przypadkowa.
Edit: Najlepszym rozwiązaniem było by, żeby manetka odcięła sobie line.... ale to raczej jest niemożliwe do wykonania.
Ostatnio zmieniony 08 października 2018, 11:09 przez żółty27, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4175
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 898
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: uriuk » 08 października 2018, 11:02

Holowanie z nawrote jest dostatecznie trudnym manewrem na klasycznym sprzecie, ze nie widze zadnej opcji robienia tego na automacie.


Wróć do „Ogólne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość