Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy
W końcu w miarę rzetelny raport. Błędy są, ale mało istotne. Za to wniosek końcowy, że pilot PPGG latający regularnie dwa lata od czasu szkolenia nie umie zareagować na pogłębiający się zakręt daje bardzo złe świadectwo umiejętnością pilotów PPGG.
Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4175
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 898
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy
Powstaja dwa pytania, na ktore nie znam odpowiedzi, bo nigdy nie przetestowalem takiej konfiguracji:
1. Czy da sie wyprowadzic ze spirali upadkowej na odpuszczonych trymerach przy pomocy malych sterowek.
2. Czy uzycie duzych starowek moze w takim przypadku prowadzic do efektu lotkowego
1. Czy da sie wyprowadzic ze spirali upadkowej na odpuszczonych trymerach przy pomocy malych sterowek.
2. Czy uzycie duzych starowek moze w takim przypadku prowadzic do efektu lotkowego
-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy
Jeżeli pilot potrzebował ustawić trymery w konfiguracji 24/14 żeby lecieć prosto, to coś było ostro nie tak z konfiguracją wózka. Rozumiem różnicę o 2-3 cm, ale nie o 40% zakresu trymera!
Jestem całkowicie przekonany, że to było czynnikiem sprzyjającym zdarzeniu!
Jestem całkowicie przekonany, że to było czynnikiem sprzyjającym zdarzeniu!
-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy
Wystarczyłoby żeby moment odśmigłowy w sposób inny zaczął oddziaływać na układ (np. w innej osi), i już się okaże że mamy skrzydło ustawione w konfiguracji samo-pogłębiającej zakręt - przy takiej asymetrii trymerów.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy
Jeśli śmigło miało małą sprawność, to przy pełnym ciągu mogło dawać duży moment reakcyjny. Odpuszczenie lewego trymera powinno zabezpieczać wejścia w lewą spiralę.
Zbyszek Gotkiewicz
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy
Po analizie raportu doszedłem wraz z niegłupim kolegą do następujących wniosków dotyczących wypadku:
Za mocny silnik
Kiepskie śmigło z dużym momentem reakcyjnym
Brak umiejętności pilota do reagowania na większe wychylenia skrzydła.
Moje zalecenia:
1. Kompletacja sprzętu musi się odbywać z większą znajomością zagadnienia i być dostosowana do umiejętności pilota.
2. Przed szkoleniem silnikowym obowiązkowe powinno być szkolenie PG z użyciem pełnego sterowania.
Za mocny silnik
Kiepskie śmigło z dużym momentem reakcyjnym
Brak umiejętności pilota do reagowania na większe wychylenia skrzydła.
Moje zalecenia:
1. Kompletacja sprzętu musi się odbywać z większą znajomością zagadnienia i być dostosowana do umiejętności pilota.
2. Przed szkoleniem silnikowym obowiązkowe powinno być szkolenie PG z użyciem pełnego sterowania.
Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4175
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 898
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy
Dodaj do tego zakręt z silnym wiatrem i niesymetrycznie odpuszczone trymery. Jeśli wszystkie te momenty się dodadzą z tym samym zwrotem to możemy wylosować kumulację
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy
Zakręt z wiatrem ma wpływ na zachowanie skrzydła tylko w strefie ściery. Z prognozy wynika duże prawdopodobieństwo że ściera tam była.
Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4175
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 898
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy
Pilot robiący zakręt z wiatrem na skłonność do zbyt mocnego zaciągnięcia sterówki, bo patrzy na ziemię i nie widzi efektu
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy
uriuk pisze:Pilot robiący zakręt z wiatrem na skłonność do zbyt mocnego zaciągnięcia sterówki, bo patrzy na ziemię i nie widzi efektu
Tak, dlatego też większośc piotów twierdzi ze ma większe wznoszenie pod wiatr.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy
Piotr Domański pisze:uriuk pisze:Pilot robiący zakręt z wiatrem na skłonność do zbyt mocnego zaciągnięcia sterówki, bo patrzy na ziemię i nie widzi efektu
Tak, dlatego też większośc piotów twierdzi ze ma większe wznoszenie pod wiatr.
To może być prawda. Kiedyś to tłumaczyłem i wynika to z wychamowania wiatru przy ziemi ale to wykład nie na ten wątek.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy
Zbyszek Gotkiewicz pisze:To może być prawda. Kiedyś to tłumaczyłem i wynika to z wychamowania wiatru przy ziemi ale to wykład nie na ten wątek.
W 99 % to złudzenie, radykalnie zmiany prędkości i kierunków wiatru występują zazwyczaj powyżej 150m AGL. Wyhamowanie wiatru z powodu przeszkód może interesować pilotów dysponujących prędkościami od 100 km/h. Ci wolniejsi w takich warunkach nie powinni znaleźć się w powietrzu.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy
To sporo gadania i trochę rysowania. Może zrobię filmik, który wytłumaczy o co chodzi.
Zbyszek Gotkiewicz
Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość