Zbyszek Gotkiewicz pisze:Tak się zastanawiam....Jeśli czyste formy są popularne, to połączenia różnych celów jest zaledwie marginesem zainteresowania rynku. Dlatego nie wróżę zainteresowania wszelkim napędom termicznym, bo dzięki nim powstaje idealne połączenie wad PPG I PG.
Zbyszek, czyz ptaki, samodzielnie startujace by przestac machac skrzydlami i szybowac w termice oraz na powrot nimi machac gdy jest potrzeba, nie sa wlasnie doskonalym przykladem polaczenia celow w niezalezna czysta forme- godna nasladowania?
Nie chodzi o wrozby dla wyznaczania niedoskonalych slusznosci ale o ewolucyjne mozliwosci swobodnego wyboru tego co wygodne, nie koniecznie przez wiekszosc. Rynkowa ekonomia i wygoda jest najwiekszym wyznacznikiem, chociaz nie zawsze bo latanie swobodne wychodzi o wiele drozej niz z niezaleznoscia napedowa.. (byli tacy, a pewnie i do dzis wielu, co uznawali forme czystosci tylko jednej rasy panow no i jednak na sile sie nie przyjelo -choc i dzis sa te zapedy).
Jesli polaczenie funkcji, zachowuje jakies wzajemne wady, to zamiast ich glupawego idealizowania, lepiej je dokladnie poobnazac i probowac wyeliminowac.
Z tego co powtarzasz to w tradycyjnych PPGach, nie odpowaiada Ci glownie ich balast po wylaczeniu i to jest oczywiste, ze taki tradycyjny uklad jego rozmieszczenia, kiepsko nadaje sie do szybowania paralotnia w termice. Pewnie nie czujesz tez swobody z balastem kokonu i zapasu- zestaw x-alps bez zapasu dalby Ci wiecej "czystosci formy"...

. Ale chyba zadnym problemem nie jest, latac z prawidlowo umiejscowionym balastem-mam do czynienia z takimi pilotami i wcale nie nazekaja, a wrecz wola z nim latac w termicznych warunkach, majac lekko przewymiarowane skrzydlo. Nie ma tez takiej zaleznosci, ze pilot wazacy np. 65kg ma o wiele mniejsze szanse na dalekie przeloty od pilota wazacego np 85kg, przy wlasciwie dobranych skrzydlach. W szybownictwie, bardzo lekkie konstrukcje np. klasa UL70, najczesciej maja tez kiepska doskonalosc szybowania(zazwyczaj ponizej 30) wiec konstrukcyjne opracowania sportowej klasy szybowcow z duzym obciazeniem powierzchni, lacznie z ciezarem dodanego napedu, nie pogorszaja ich doskonalosci(dochodzacej do 60) zreszta po za tym dla zmian biegunowej na korzystniejsza, stosuje sie balasty wodne. Takie sa tam teraz trendy konstrukcyjne, by te pomocnicze napedy montowac- to juz robi sie nowoczesny standart, wsrod (moto?)szybowniczych mistrzow swiata.
Pozdrawiam
Wiesiek